Anmeldelse: Effekten

Spillested: Teater Play
Periode: 26. april – 20. maj 2017
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Anne Louise Slott Thorborg

★★★★

Effekten foregår på en klinik, hvor man er ved at afprøve et nyt antidepressivt middel. I de 4 uger testforløbet varer, følger vi to frivillige og raske forsøgspersoner samt den læge, som afvikler testforløbet og den forsker, som står bag den nye medicin. I tiden på klinikken begynder de to unge forsøgspersoner at blive forelskede i hinanden, og der opstår tvivl om, om deres følelser blot er en bivirkning af medicinen. Består vi mennesker i virkeligheden bare af kemiske reaktioner, som får os til at føle på bestemte måder, og handle ud fra dem? I så fald, kan man så lave et ’kærlighedsviagra’? Og er det så overhovedet en ægte forelskelse?

Det er virkelig en spændende og gribende oplevelse at se Effekten. Hele diskussionen, om hvorvidt depression er en egentlig sygdom, og om medicinen virker, er meget aktuel. Forestillingen tager også den mistillid op, der er til forskning på området, som ser ud til at være mere interesseret i evighedsmedicinering end egentlig helbredelse. Sidst men ikke mindst formår forestillingen også mellem linjerne at behandle det store spørgsmål om, hvad der gør et menneske til et menneske. Det er nogle store og filosofiske spørgsmål, som fremføres med store følelser. Publikum er placeret så tæt på skuespillerne, at der ofte kun er en armslængde i mellem. Vi ser dem både forfra, bagfra og fra siden, hvilket gør oplevelsen meget intens og til tider overvældende på en fed måde. Når publikum er placeret så tæt på, stiller det også store krav til skuespillet, i og med at det er muligt at observere hver eneste detalje i skuespillet, og her må vi virkelig bøje os i støvet for alle fire medvirkende (Sebastian Harris, Thea Kastberg, Mille Berg og Morten Thunbo). Tårerne triller ned af kinderne på dem, der bliver råbt så højt og vredt, at man bliver helt forskrækket, og der spilles med så stor indlevelse, at man får lyst til at rejse sig og stoppe en karakterers modbydelige og sårende talestrøm. Det føles pludseligt så ægte, at det næsten er svært blot at være passiv tilskuer til, og vi må minde os selv om, at det trods alt bare er skuespil. Vi er især vilde med de to forsøgspersoners første nat i samme rum, hvor de for alvor forelsker sig. Scenen er så smukt udført – næsten som at se en filmmontage, hvor lyset slukkes og tændes og viser små søde og akavede stunder. De to unge skuespillere spiller med en imponerende troværdighed.

Desværre er forestillingen dog for lang. Forestillingen varer i alt 2 timer med en pause på 20 min. Særligt den sidste halve time kunne undværes, da den virker som en unødvendig tilføjelse til den egentlige historie, som faktisk er ret spændende og interessant. Selvom det er en sand fornøjelse at se skuespillernes udfoldelser, er det i sidste ende ikke nok til at bære den unødvendige og lange afrunding om tiden efter forsøget. Manuskriptet bliver altså den faktor, der i sidste ende desværre trækker ned i den endelige bedømmelse.

Skynd dig ing og se den hvis…
… du vil se nogle kanondygtige skuespillere i en fortælling, som dykker ned i den brogede verden, der omslutter depression og medicinering.

Billetter til unge under 25 koster kun 95 kr., og for studerende over 25 kan billetter købes for blot 115 kr.