Anmeldelse: Tremmer

Spillested: Folketeatrets Store Turnéscene
Periode: 20. april – 6. maj 2017

★★★★

Tremmer er en original musical opsat af amatørteaterforeningen Musicalteatret. Men lad dig ikke afskrække af hverken ordet ‘musical’ eller ‘amatørteater’. Forestillingen er nemlig dybt professionel og desuden temmelig melankolsk og seriøs – i kontrast til de meget spraglede og lette musicals, man ellers kender til. Forestillingen er skrevet af Rasmus Mansachs, som også spiller med i musicalen, og indeholder 14 sange, der er skrevet specifikt til Tremmer.
I forestillingen følger vi 12 personer, som er fængslet for nogle ret heftige forbrydelser. Alle er inspireret af virkelige hændelser, som man kan genkende fra pressen. Gennem samtaler mellem de indsatte, en psykolog, og flashbacks, bliver historiernes lag afdækket. Historien forsøger løbende at klargøre kausaliteten bag, hvordan de er endt med at begå de forbrydelser, de har begået, og altså at finde mennesket bag forbrydelsen.

Jeg var enormt imponeret over opsætningen. Man har virkelig kræset for detaljerne, lige fra kostumer til scenografi, koreografi og sang. Der har været nogle rigtigt dygtige kunstneriske ledere inde over projektet, og man har formået at caste et hold på 40 skuespillere, sangere og dansere af høj kvalitet. Dernæst fortjener Musicalteatret stor ros for at opsætte et originalt stykke, hvor de har lavet alting selv, og så formå at skabe en så professionel forestilling. Meget flot! Apropos flot er det også værd at nævne nogle ekstremt dygtige sangerinder i forestillingen: Mette Marie Western, Stephanie Ravn og Louise Bjerre Bojsen, der forenes som en imponerende trio i sangen ‘Tre Ord’.

Når det så er sagt, så er valget om at følge hele 12 indsatte en lidt for stor mundfuld. I løbet af forestillingen begynder jeg at blive træt af, at jeg nu skal lære endnu en karakter at kende og vidne endnu en voldsom forbrydelse. De mange forskellige historier gør, at man sjældent kommer rigtigt i dybden med nogen af dem, og heller ikke får tid til at bearbejde de til tider ret voldsomme scener. Hvordan ender man f.eks. ud i at ville spise et andet menneske? Eller at slå sine egne børn ihjel? Indimellem kommer der gode forklaringer, men ikke altid. Derudover formåede de 12 forbrydelser ikke helt at flette sig sammen til en større fortælling. Nogle af historierne blev vævet ind i hinanden, og når de gjorde, blev forestillingen også rigtig god. Karaktererne var ikke længere udelukkende defineret ud fra deres egen forbrydelse.

Derudover vekslede skuespilstilen mellem at være meget naturalistisk og mere karikeret. Det skabte, for mig, et lidt mudret billede, som gjorde det svært at vurdere, om man skulle betragte forestillingen som et forsøg på at komme med en realistisk skildring eller ej. Så jeg kan kun give et kæmpe plus for udførelsen, men lidt et minus for selve historiens udformning.

… du vil se amatørteater, når det er rigtigt godt og du vil opleve en anderledes og original musicalopsætning med ærlige og grufulde skildringer af en række psykopater.

Studerende og fattig? Sådan gør du…
Der er ikke studenter- eller ungdomsrabat på denne forestilling, men de billigste billetter koster kun 120 kr.