Anmeldelse: AquaSonic

Spillested: Åbne Scene på Godsbanen, Århus
Spilleperiode: 19. april. – 22. april 2017
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★

Gruppen Between Music præsenterer med AquaSonic en audiovisuel performancekoncert under vand. Og ja, du læste rigtigt! De fem musikere og sangere befinder sig i hver deres store akvarium udstyret med en masse forskellige specieldesignede undervands-instrumenter og mikrofoner. Between Music tager dig med på en unik opdagelsesrejse ned i dybet til noget, du helt sikkert ikke har oplevet før.

AquaSonic er en helt igennem æstetisk smuk performancekoncert, der med sin spændende, anderledes og skønne undervandsmusik og -sang ikke bare giver dig en følelse af, at du tages med på en rejse under vandet, men det er også en fysisk rejse i dit eget indre. De langsomme bevægelser under vandet og den elegante musik får pulsen til at falde, og som tilskuer befinder man sig i en form for hypnotisk tilstand. Et dejligt afbræk, der står i stærk kontrast til det moderne menneskes hverdag med højt tempo og travlhed.

De fem performere er dygtige og besidder en enorm udholdenhed. De holder selv vejret under vandet, og på koreografisk vis søger de til overfladen efter ilt. Deres higen efter luft bliver altså også en del af musikken. Som tilskuer blev jeg også selv meget opmærksom på min egen vejrtrækning. Helt ubevidst holdt jeg vejret sammen med performerne og trak også vejret med dem igen. Dette skabte en følelse af, at min egen vejrtrækning på en måde tog del i deres performance.

Tager man ind og ser AquaSonic, skal man altså være forberedt på, at det er en rolig og smuk oplevelse, hvor man skal give sig hen til undervandsuniverset. Der er ikke tale om højt tempo og let underholdning. Men med det sagt, skal det da nævnes, at de formår at skabe grin i salen med rytmisk koreograferede boblepust gennem lange rør, som er morsomt og smukt på samme tid. Hvem har ikke prøvet at lave bobler i saftevand med sugerør som barn? AquaSonic er en unik oplevelse, der skal have ros for deres udholdenhed, selve konceptet og de mange års arbejde, der ligger bag.

… du er klar til et anderledes, smukt og hypnotisk afbræk fra hverdagen, hvor du tages med på en rejse ned i dybet.

Spilleperioden på Åbne Scene på Godsbanen er i denne omgang slut – men frygt ej, AquaSonic skal på national og international turne. Den spiller i Skagen til september, så hold øje.