Anmeldelse: 100% Fremmed?

Spillested: Københavns Rådhus
Spilleperiode: 18. – 29. april 2017 (monologer kan opleves 21. – 23. april)
Anmeldt af: Stinne Ingemann Henriksen og Karoline Ry

★★★★★

100% Fremmed? er en stor dokumentarisk udstilling, som bliver vist i indgangshallen på Københavns Rådhus. Udstillingen består af 100 tidligere flygtninges egne fortællinger om at komme til Danmark, hvordan det er at bo her, hvordan de bliver mødt af andre mennesker og om livet generelt. Det højloftede rum på Rådhuset er fyldt med standere, hvor der er billeder af deltagerne og tekster, som fortæller deres historie. Der er tale om mennesker med vidt forskelligt ophav (fx Syrien, Somalia, Afghanistan, Vietnam, Polen og Eritrea) og alle deltagerne har forskellige baggrundshistorier, glæder, sorger, længsler og håb for fremtiden.
Udover at gå rundt og opleve udstillingen er der, i weekenden d. 21. – 23. april, mulighed for at møde nogle af deltagerne i et ”levende arkiv”. I samarbejde med Københavns Internationale Teater og 10 teaterinstruktører, har deltagerne udformet monologer, som fortæller deres personlige historier. Man har 15 min. hos hver person, hvor der også er mulighed for en kort samtale efterfølgende. Man bestemmer selv, hvor mange monologer, man vil opleve.

100% Fremmed? er en super flot og velkurateret udstilling. Rådhushallen bugner af sanseindtryk: farver, billeder, tekst og lyd sat sammen som et smukt og broget kludetæppe af information. Hver enkelt persons fortælling står skarpt og velfortalt, hvilket danner en helhed af diversitet og overskud. De 100 forskellige historier viser tydeligt, at der ikke findes én sandhed om tidligere flygtninge og deres liv, men derimod lige så mange og nuancerede sandheder, som der findes mennesker.
Udstillingens titel bunder i et start-spørgsmål, som alle deltagerne er blevet stillet: ”Hvor fremmed føler du dig?” Det kan virke som et provokerende spørgsmål (og en provokerende titel), men afføder vidt forskellige svar, som bringer flere nuancer ind i debatten.

I det levende arkiv oplever vi fire monologer, som viser fire meget forskellige mennesker og baggrundshistorier. På en time møder vi Nawras, Laleh, Manal og Muhibo og får både talt om spiritualitet og meditation som genvej til et mere roligt liv, om savnet til sin barndoms baghave med friske ferskner på træerne, om at frygte for sine børns liv, om glæden ved at danse og meget mere. Det er nogle spændende og nærværende fortællinger, som bestemt sætter tanker i gang. Der er dog noget lidt uklart over formen, som til tider kan gøre møderne mellem ’fremmede’ en smule akavede. Nogle af personernes historier var så voldsomme, at det føltes helt forkert at forlade dem, når de lige havde blottet nogle af de mest rystende oplevelser i deres liv for os. Hvert 15. minut lød en klokke og så skulle vi sige farvel til én deltager og gå videre til den næste. Her var rækkefølgen dog heller ikke helt klar og selvom vi havde fået tidspunkter og navne skrevet ned på en post-it, så vidste vi ikke præcis, hvor de forskellige personer sad i rummet. Her kunne en smule klarere facilitering have hjulpet, men det overskyggede dog ikke det faktum, at 100% Fremmed? er et gennemarbejdet og vedkommende stykke kultur, som man kan bruge timevis på at læse, kigge på, bladre i og lytte til.

… du er træt af politikernes, mediernes og alle de andres holdninger til flygtninge og vil høre eks-flygtningenes mangeartede historier på egen hånd og fra dem selv.

Det er gratis for alle at opleve udstillingen. Det levende arkiv er også gratis, men kræver, at man melder sin ankomst i starten og aftaler en rækkefølge.