Anmeldelse: We Will Rock You

Spillested: Royal Arena
Spilleperiode: 19. april – 7. maj og igen d. 18. – 21. maj i Jyske Bank Boxen i Herning
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Stinne Ingemann Henriksen

★★★★★★

We Will Rock You er en rockmusical med kendte Queen-sange, humor og dans, som er skabt af komiker og instruktør Ben Elton i samarbejde med Queen-medlemmerne Brian May (guitarist) og Roger Taylor (trommeslager). Siden 2004 har musicalen været en kæmpemæssig succes i London og nu er den altså også at finde på dansk – men heldigvis med de originale engelske sange. Publikum tages med ud på en fremtidsrejse til iPlanet (tidligere kendt som Jorden), der er stramt styret af Globalsoft Corporation, hvor skurken Killer Queen (Szhirley) og hendes håndlangere, The Ga Ga Gops, sørger for, at der kun bliver spillet en bestemt slags strømlignet musik. Her er al form for rock’n’roll, selvskrevne sange, bands og musikinstrumenter helt og aldeles forbudt, men dét stopper ikke en samling af rockrebeller – og hovedpersonerne Galileo Figaro (Christoffer Brodersen) og Scaramouche (Kristine Yde) – i at gøre oprør. De synger, danser og spiller, som det passer dem og søger samtidig efter en sagnomspunden guitar, der efter sigende befinder sig et hemmeligt sted på planeten.

Det er første gang, at musicalen opføres på dansk og med et dansk cast, så presset er stort helt fra starten. Og det er da også modigt at give sig i kast med sådan et musicalhit. For kan Danmark på nogen måde leve op til den engelske storebrors succesfulde London-version? Svaret er kort: Ja, i dén grad! Når Kristine Yde fx synger ”Somebody To Love” med så meget kraft og overbevisning, at man sidder måbende tilbage og Nellie Ettison igangsætter tårekanalerne med ”No-One but You (Only the Good Die Young)”, så opstår der noget helt fortryllende i det kæmpestore rum i Royal Arena. Vi bliver fuldstændig revet med af hele castets gennemførte musikalitet og skuespillerevner, for både danserne og musicalens karakterer, hvoraf flere spilles af personer, der primært er sangere til daglig – fx Joey Moe – gør et overbevisende stykke arbejde. Alle har uden tvivl øvet sig gevaldig meget og giver alt, hvad de har i sig for at give publikum den bedst mulige oplevelse. Og den danske oversættelse, som komikeren Lars Hjorthøj har stået for, tilføjer We Will Rock You et nyt komisk lag, da flere af jokesene netop fungerer, fordi de er på dansk. Det er fx ikke så mærkeligt, at Kristine Yde-karakteren er kritisk over for at blive tildelt rocknavnet Scaramouche, når det ligger så tæt op ad ”skattermus”.
Her er med andre ord ikke noget at sætte en finger på. At lyden i Royal Arena er exceptionelt god, gør kun det hele endnu bedre – og arenaens ’storhed’ gør især også Christoffer Brodersens udgave af ”We Will Rock You” stærkere, når alle publikumsrækker klapper og tramper med i kor med hænder og fødder.

Så: hvis Queen-forsangeren Freddie Mercury vender sig i graven over den her danske musicalversion, så er det nok kun for at danse med på sine egne sange, som virkelig kommer til sin ret med et forrygende sæt velspillende musikere og generelt et utrolig stærkt cast.

… du gerne vil have en fed musicaloplevelse med veludførte Queen-sange og opleve et talentfuldt cast, der virkelig nyder det, de laver. Her bliver rummet fuld af rock’n’roll-energi og det smitter!

De billigste billetter koster 495 kr. og der gives desværre ikke rabat til studerende eller folk under 25 år. Men det ér pengene værd, hvis man er til den her slags (rock)musik og genre.