Anmeldelse: Hamlet

Spillested: Mungo Park, Allerød
Spilleperiode: 5. april – 22. april og 27. april – 18. maj på Betty Nansen Teatret
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Stinne Ingemann Henriksen

★★★★★

“To be or not to be: that is the question” er nok et af de mest kendte Shakespearecitater, og det stammer fra lige netop den her Shakespeare-klassiker. På Mungo Park er Hamlet ovenikøbet holdt i nogenlunde originalt Shakespearesprog. Det skal man dog ikke lade sig skræmme væk af. Resten af forestillingen har nemlig et ultramoderne look og udtryk og dele af teksten har fået musikalsk form.
Hamlet er – meget kort sagt – en hævntragedie om en dansk royal familie, som udspiller sig på Kronborg i Helsingør. Da den gamle konge af Danmark dør, overtager hans bror Claudius tronen og gifter sig samtidig med enkedronningen Gertrude. Den gamle konges søn, Hamlet, får dog – ved at møde med sin fars genfærd – at vide, at kongen blev myrdet af hans egen bror, Claudius. Faderens genfærd pålægger Hamlet pligt til hævn, og Hamlet ‘camouflerer’ sig nu som sindssyg med henblik på at kunne afsløre sin morderiske onkel. Oprindeligt er det en lang og kompleks tragedie, som ikke uden grund er gået over i historien som et vaskeægte mesterværk.

Forestillingen fremføres af Mungo Parks faste skuespillerensemble, som virkelig må siges at yde en eminent indsats. Ikke alene spiller de med så meget nerve, at de dirrer, men de udgør også det band, hvis musik bliver en vigtig medspiller i denne udgave af Hamlet. I titelrollen ses Christine Albæk Børge, som virkelig spiller på de helt store følelsestangenter hele forestillingen igennem. Hendes portrættering af den vanvittige Hamlet er så overbevisende, at vi nærmest bliver i tvivl om, hvorvidt Hamlet faktisk ér sindssyg. Det er dog ikke helt retfærdigt kun at fremhæve hovedkarakteren her: Hele det stærke ensemble leverer toppræstationer og spiller med simpelthen  meget krop og indlevelse – imens de på samme tid formår at balancere det shakespeareanske sprog, så det kommer til sin poetiske ret uden at blive tungt og svært at forstå. Det virker til, at der er gjort en stor indsats for at give Hamlet en moderne overhaling, hvilket også den musikalske fremførelse af visse dele af teksten bidrager med. Selv de mest berømte monologer har man turde ruske op i, og vi får f.eks. serveret “at være eller ikke at være” – men som en sunget og rørende passage, hvor hele ensemblet sammen messer “at være eller ikke”. Det gør den forholdsvis lange forestilling (lige knap to timer uden pause!) lettere i udtrykket og giver den ellers komplekse fortælling nogle skønne nye fortællelag, som skaber en fantastisk variation og giver liv til forestillingen.

Forestillingen må også roses for det visuelle udtryk. Det er råt, moderne og mørkt. Alle spillerne har stive jakkesæt på, som får dem alle sammen til at ligne de allerhårdeste politikere. Der leges med strejf af det æstetisk udtryk, vi kender fra koncerter, og når der skal skabes en illusion af et rum, sker det med hjælp fra sorte flightcases, som musikere ofte bruger til deres udstyr. Denne forholdsvis simple scenografi er med til at fremhæve skuespillernes imponerende nærvær, som en forestilling som Hamlet må siges at kræve.

Selvom Hamlet måske er en lang sag, så er denne forkortede version altså utrolig vellykket. Det er et friskt pust med eminent skuespil, som bestemt kan være en fin introduktion til Shakespeares poetiske og dramatiske univers, hvis man endnu ikke har begivet sig ud i det.

… du gerne vil opleve en af de helt store klassikere på en ny, spændende og fængende måde.

Hamlet melder udsolgt på Mungo Park Allerød, men kan heldigvis opleves igen på Betty Nansen Teatret i København. Her fås de billigst billetter til sølle 105 kroner. Hvis man dog gerne vil have en plads på gulvet (og det kan vi anbefale), så fås de billigste her til 110, hvis du er under 25 og 130 kr., hvis du er studerende. Det er altså de få ekstra kroner værd!