Anmeldelse: At Rejse

Spillested: Festsalen på Københavns Universitet Amager (KUA)
Spilleperiode: 19. april – 22. april 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★

At Rejse er årets studentermusical ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. De studerende skriver, producerer, fundraiser og instruerer selv musicalen, der hvert år skabes helt fra bunden med alt, hvad der hører til af kostumer, sange, hjertevarme og højspændt drama. Og drama er der bestemt også lagt op til i år med At Rejse. Selve handlingen er skabt på bagkant af den globale flygtningekrise og handler om fem hovedpersoners flugt fra en unavngiven krig over et unavngivet hav. Før vi når så langt, skal jeg dog huske at nævne åbningsscenen, der på rekordtid accelerer fra forstemmende myldretidstrafik til jazz-hands, hvor livsglæden når Peter Pan’ske højder i sin muntre naivitet. Med andre ord skabes der fra første færd et enormt spektrum for forestillingen, der herfra kan gå i alle retninger. Samtidig præsenteres forestillingens fem hovedkarakterer, hvis rejse vi skal følge. For rejses det skal der, over hals og hoved skal der flygtes, for krigen kommer, og så handler det ellers om at få pakket sydfrugterne i en hulens fart. Men hvordan bliver man overhovedet enig om mål og mened i individualismens årtusinde? Kan fem egoer finde ud af at finde hinanden og flytte sig for at kunne flygte, før det hele er for sent? Herfra går det vilde ridt, der fører vores helte gennem et helt katalog af fristelser og prøver for at komme på sikker grund. Men hvem vil overhovedet tage sig af sådan en samling bådflygtninge, når enhver hytter eget skind, og grænserne er lukkede? Er der overhovedet humanisme tilbage? Og netop det er måske et meget godt spørgsmål at stille sig selv, når nu man er humaniorastuderende.

Lad det være sagt med det samme: amatørteater og undertegnede er ikke altid en rigtig god kombi. Derfor var det da også en særdeles glædelig overraskelse at se At Rejse. For det er virkelig en skøn forestilling. Skøn, fordi der synes at være givet skuespillerne plads til at udfolde og -fylde deres roller med tonsvis af personlighed, hvilket resulterede i snesevis af ømme og finurlige øjeblikke. Dette fungerer på bedste vis, fordi forestillingen er garneret med en professionalisme, der også skinner igennem i form af et flot og effektfuldt scenografisk arbejde og en overvejende solid lydkulisse – enkelte knækkende stemmer til trods. Desværre var orkestret gemt så langt væk, som det overhovedet kunne komme, hvilket var ærgerligt, da man jo aldrig skal skjule sine fortrin. Til gengæld var der virkelig ikke et stille øjeblik på scenen, hvorpå et imponerende antal skuespillere nåede at gøre entre i mere eller mindre bemærkelsesværdige roller. Blandt andet skred pludselig en forrygende bordelmutter ind på scenen iført mink, rygerør og et entourage af forførende glædespiger, der med et snuptag fik fat om løgene på salen – på den dejlige måde. Desværre kan man jo få for meget af det gode her i livet, og der er øjeblikke, hvor stregen simpelthen sættes så tykt under den politiske korrekthed, at eksempelvis det (selvfølgelig) lesbiske indslag kommer til at fremstå som en forstilt nødvendighed i stedet for en kærlighedsfyldt bifortælling. Ligeledes bliver rejsemetaforen hugget i så massiv granit, at også bagerste række bliver klar over, at rejser både er noget man kan foretage sig mentalt og geografisk. Dermed levnes der desværre ikke publikum mange chancer for selv at sætte fortolkningsapparatet igang.

… du godt kan lide sang og dans! Eller hvis du læser på KUA og gerne vil have din samfundsfaglige ven lokket ud og se campus. At rejse er underholdende, flot og nemt tilgengængelig, så der skulle ikke være nogen ben i at hive en ikke-humanist en tur til Islands Brygge.

Du drøner ind på hjemmesiden og køber en billet til 50 kroner. Nemt. Billigt. Er du over 25 eller ikke-studerende koster fornøjelsen 100 kroner.