Anmeldelse: Vækst

Spillested: Børnekulturhus Ama’r
Spilleperiode: Genoptages på Aprilfestivalen i Sønderborg d. 23. – 30. april 2017
Anmeldt af: Stinne Ingemann Henriksen

★★★★

Vækst er en ungdomsforestilling for et yngre publikum, der er fyldt mindst 13 år. Teenagepigen Vår har ønsket sig nye løbesko til en idrætsdag på skolen og ender med at løbe hjemmefra, fordi hun får verdens grimmeste løbesko af sine forældre. Måske et ret lille problem, hvis man ser det med voksenbriller, men et stort problem for en hormonfyldt teenager i puberteten. Vår rejser derfor væk og ud i verden på det, der ender med at blive en personlig dannelsesrejse for hende. Hun rejser med sin barndomsven, en enhjørning, som engang var hendes yndlingskarruseldyr. Vi følger sideløbende hendes forældre og en underfundig, enøjet detektiv (der er hyret til at finde hende igen), som er lige i hælene på dem. Vækstministeriet har i øvrigt udsendt tre embedsmænd, der skal lave en reportage af den fysiske og mentale ’vækst’ i en teenagehjerne og –krop, og de forsøger at finde hoved og hale i Vårs tanker. På denne måde veksler forestillingen mellem et metafysisk plan med Vår, der er på en surrealistisk jordomrejse med en klog og filosofisk enhjørning og et mere faktuelt plan, der har til formål at belyse et gennemgående tema om vækst med embedsmændene, der fortæller om vækstkurver og –grafer i forsøget på at forstå teenageårenes vækst.

”Vår? Hvor er du, Vår?” råber hovedpersonens bekymrede mor gentagne gange, da de rejser rundt i hele verden for at finde deres datter. Og Vår kommer da også vidt omkring, imens enhjørningen lærer hende en masse: bl.a. at vækst kan have konsekvenser. De tager fx til Ishavet, hvor isen er ved at smelte og til Kina, der er gennemsyret af forurening overalt. Væksttematikken gælder altså både på et mere bredt og globalt plan og påføres også teenagere via embedsmændenes fakta og undersøgelser om dem: Hvis man blev ved med at vokse og vokse, som man gør fra man bliver født til man rammer teenageårene, så ville man jo også blive alt for høj og bred, bliver en af deres komiske konklusioner.

Fortællingen er berigende, spændende, finurlig og pædagogisk, og de tre skuespillere, Sofie Pallesen, Susanne Bonde og Jesper Pedersen er dygtige til at gebærde rundt i et væld af (mere eller mindre karikerede) roller, som de giver hver deres karakteristiske udtryk. Målgruppen er som nævnt unge mennesker, og derfor er fortællingen også mere eksplicit og rummer småfilosofiske klichéer, der – i denne teaterpædagogiske kontekst – har til hensigt at vise de unge, at ”man får det, man sår”. De unge mennesker er fremtidens kønne planter, hvis handlinger påvirker deres levemåde og jordens velbefindende. Her er ikke tale om klichéer i negativ forstand, men derimod om meget fine budskaber, der – især når man ikke er en voksen og kender dem alle i forvejen – kan give stof til eftertanke. Til denne spillegang fungerede forestillingen måske også ekstra godt, fordi der var et klart overtal af netop pre-teenagere, teenagere og deres forældre. Det skal dog nævnes, at Vækst dog af og til pædagogisk, at man kan blive i tvivl om, hvorvidt målgruppen endda burde være et yngre publikum, som endnu ikke har ramt puberteten.

… du har en i din familie, der enten ér teenager eller snart bliver det og gerne vil give dem en god teateroplevelse. Forældre til teenagere vil også kunne grine genkendende med på rigtig meget af det.

Det er intet mindre end gratis at komme til Aprilfestivalen i Sønderborg, hvor forestillingen næste gang spiller.