Anmeldelse: Forældremødet

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode: 6. – 20. april 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★

I Forældremødet er vi inviteret med på en kigger bag kulisserne i 9. klasse. På scenen portrætterer tre utrættelige skuespillere i løbet af time, hvordan konfliktoptrapning nærmest kan udvikle sig til en bizar kunstform, når både forældre og elever skal enes på kryds og tværs af alverdens skel og sammen forstå, hvordan man skaber harmoni i den danske folkeskole. Det foregår sådan, at man ved hjælp af lys og lyd skifter løbende mellem to scenarier: forældremødet, hvor alle de voksne råber stadigt mere og mere af hinanden, og børnene, der starter med at mobbe og slås, men langsomt lader fjendskab og nye venskaber få lov at blomstre. Alt dette er som sagt skabt ved ganske enkle – men særdeles effektive – ændringer i scenografien.

Hvis man selv har børn i folkeskolen og måske endda er begyndt at synes, at de andre forældre er begyndt at blive lige lovlig irriterende, så er der vist ingen vej uden om Forældremødet. Denne lille stikpille af en forestilling formår nemlig på elegant vis at udstille, hvordan dårlig kommunikation og bevidste misforståelser kan få selv de roligste voksne op i det røde felt – uanset hvor meget kage, der så er blevet bagt. Endnu mere komisk bliver de voksne, fordi der skiftes mellem dem og deres børn, der på rolig og kærlig vis får løst deres problemer. Forældremødet formår dermed at skabe et fint øjebliksbillede af forældremøder – eller enhver anden situation – hvor ‘Konsensus-Danmark’ trækker tålmodigheden væk under selv den ihærdigste ordstyrer. Desværre kammer forestillingens hysteri lige lovligt meget over mod slutningen og balancen mellem finurlighed og samfundsrevselse, som forestillingen ellers er præget af, bliver udraderet til fordel for råben og skrigen.

Skynd dig ind og se, hvis…
… du selv er forældre eller lærer og trænger til godt selvironisk grin, fordi det hele er blevet lidt for meget.

En tur ned ad ‘memory lane’ og ind i folkeskolen anno 2017 koster 70 kroner, hvis man er under 25 år. Er man over 25, så skal man af med 140 kr.