Anmeldelse: Sarah

Spillested: Folketeatret
Spilleperiode: 4. april – 21. maj
Anmeldt af: Trine Balle og Line Kirsten Nikolajsen

Line: ★★★★★
Trine: ★★★★

Forestillingen Sarah er Ghita Nørbys 60-års jubilæumsforestilling, hvor hun, sammen med Preben Kristensen, tager os igennem den berømte skuespillerinde Sarah Bernhardts dramatiske liv. Ghita Nørby spiller Sarah Bernhardt i hendes livs sidste sommer. Her møder vi hende på en varm eksotisk tagterrasse, hvor hende og hendes sekretær og kammertjener George Pitou forsøger at memorere hendes livs mest skelsættende øjeblikke til et nedskrevet memoir. Når hukommelsen svigter hende, beder hun den loyale Pitou spille de vigtigste biroller i hendes liv. I et higende forsøg på ikke at blive glemt, tvinger Sarah den stakkels Pitou til at blive oppe hele natten for at huske med hende.
Det er en nærmest kammerspilslignende forestilling, der bæres frem af dialogen mellem de to skuespillere. De komplimenteres kun af det levende baggrundsbillede, der viser os døgnet, der går med en imponerende solnedgang, en kulsort nattehimmel oplyst af en stor flot måne og til sidst morgenlyset og solopgangen.

Denne forestilling har virkelig slået sig op på at være Ghita Nørbys store jubilæumsforestilling – og måske endda afskedsforestilling. Hele programmet er således også fyldt med artikler om Ghita og kollegaernes hjertevarme ord om hendes store personlighed og talent. Og det må vi også tilstå, at hun i den grad får vist med Sarah. Ghita Nørby er i topform og spiller vanvittigt intenst og overbevisende. Sarah Bernhardt bliver virkelig levende igen, og hun er både sjov, rørende og slagkraftig. Vi synes dog heller ikke, at man på nogen måde kan overse Preben Kristensen i rollen som Pitou. Han får ligeledes slået fast, at det ikke er uden grund, at disse to skuespillere har en imponerende karriere bag sig. Deres sammenspil er legende, underholdende og i næste øjeblik virkelig rørende. De får fortid og nutid til at smelte sammen, når de glider ind og ud af Sarahs erindringer og forestillingens egentlige nutid, hvor Pitou med suk og himlende øjne piler rundt for at opfylde den aldrende skuespillerindes ønsker. Med en forestilling som denne, hvor dialogen er det absolut bærende element, er godt skuespil essentielt, og dér leverer Ghita Nørby og Preben Kristensen uden slinger i valsen. De er så dygtige, at det er svært helt at være i sig selv efter man har set det.

Det er dog også klart, at man nok også et eller andet sted er nødt til at være til den slags forestillinger, der ikke byder på den helt store action i andet end teksten, og det er også her, vi to anmeldere er uenige. Forestillingen varer halvanden time uden pause og skifter ikke scene på noget tidspunkt. Vi befinder os hele tiden på den eksotiske tagterrasse, hvor Pitou indimellem forsvinder ned af en trappe for at hente forskellige ting, Sarah beder om. Selve fortællingen om Sarah Bernhardt er rigtig spændende, men fortælles også her i en meget teksttung version, som beror på tilbageskuelse. Hvor Line synes, det blev fremført så legende og let, at teksten også kommer til at synes derefter, er det måske en anelse for stillestående til Trines smag. På et tidspunkt maler Sarah Bernhardt sig i hovedet som en klovn, hvoraf endnu en fortælling om hendes liv udspringer, og her sad Trine med et ønske om, at det måske havde ledt til lidt mere spræl end det egentlig endte med at gøre.

Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at denne forestilling er en kraftpræstation udi mesterligt skuespil. Det er meget livsbekræftende og inspirerende. Og helt ærligt: kunne vi ikke alle sammen bruge et lille skud af den slags?

… du ELSKER at nørde skuespil! Ellers hvis du bare gerne vil se to at Danmarks ypperste skuespiller in action.

Salens allerdårligste pladser fås for kun 100 kroner uanset din alder. Det er dog også med fare for, at udsynet til scenen så er derefter. Rykker man op i den midterste priskategori, så koster det kun 165 kroner for en rigtig fornuftige plads, hvis du er under 25 år. Er du studerende, er der også rabat at hente på samme pladser; her må du slippe med 190 kroner.