Anmeldelse: The Internet

Spillested: Dansehallerne
Spilleperiode: 30. – 31. marts 2017

The Internet er et kunstnerisk danseprojekt skabt af den svenske koreograf Mårten Spångberg. Forestillingen varer i alt fire timer, og undervejs står publikum frit for at gå og komme tilbage, som de har lyst. I foyeren er der mulighed for en bid mad, kaffe, øl og snacks, så man kan nyde hele aftenen uden at mangle noget. Det er altså ikke en lineær fortælling, hvor man går glip af vigtige elementer, hvis man er væk i fem minutter. Publikum sidder på tæpper bredt ud over gulvet, og der er en lidt hyggelig stemning, hvor folk småsludrer og drikker flaskeøl i løbet af forestillingen. Det skal dog siges at fire timer siddende på et gulv ikke er helt optimalt, så det er en god idé lige at rejse sig og gå lidt ud engang imellem.

Publikum inviteres ind i Mårten Spångbergs tankemylder, som bliver belyst gennem hans levende, koreograferede tableauer. Der er tre performere på scenen, tre kvinder, som virkelig formår at have en helt særligt kontakt med hinanden. Det er tydeligt, at der både er tænkt utroligt meget over alt, der foregår, men samtidig er der også massere plads til improvisation. Man føler, at man er inviteret ind i dansernes øvelokale og får lov til at se hele arbejdsprocessen, hvor de leger med deres kroppe, forskellige kostumer og energien mellem hinanden. Hver at de tre kvinder har en helt unik personlighed, som virkelig stråler igennem, selv når de laver synkrone dansetrin.
Desværre er det også her min begejstring stopper. Selve dansernes performances bliver monotone og trækker sig ud i evige gentagelser uden nogensinde at nå frem til en pointe. Jeg sidder og tæller minutterne – og senere timerne – for, hvornår forestillingen faktisk går i gang. Selv danserne skiftes til at holde en slags pauser undervejs, hvor de spiser lidt frugt eller brygger en kop te, alt sammen oppe på scenen. Det ser ud til at være pointen med forestillingen at skabe et lidt tomt udtryk, som bare er. En verden som ikke har andet formål end at udforske sig selv uden egentlig at komme nogen steder hen. Det er hverken godt eller dårligt. Det er bare ligegyldigt. De fire timer kunne jeg virkelig godt have brugt på noget mere meningsfuldt.

… du kender til Spångberg og er helt vild med hans rodede tankeunivers.

Billetterne koster kun 55 kr., hvis du er under 25 og 75 kr., hvis du er over 25 år, men studerende. Forestillingen spiller dog kun d. 30. og 31. marts.