Anmeldelse: Thunder

Spillested: Warehouse9
Spilleperiode: 28. marts – 1. april 2017 (og d. 1. – 2. juni under CPH STAGE)
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir & Stinne Henriksen

★★

Thunder er en såkaldt ‘power performance’ med en heltinde og en mor på scenen. Der er vel og mærke kun én kvinde til at spille disse roller: Helene Kvist. Ved forestillingens start afspilles en video, der skal forestille at være en hjemmeoptagelse filmet af hendes søn. Vi ser Helene i en klassisk mor-slåbrok i køkkenet, da et kæmpe tordenbrag lyder og hun løber ud i haven. Thors hammer er landet her! Og det er et tegn. Det er hendes kald. Hun skal nu være tordengudinden Thor, der redder verden fra forurening, onde mennesker, dyremishandling og faktisk bare alt andet slemt. Da hun træder ind på scenen, er hun derfor iført et superheltekostume med en lang rød kappe. Hun råber igen og igen, at det er hendes pligt at redde verden, imens hun står foran en vindmaskine, så det ligner, at hun flyver. Forestillingens første del bruger især tegneserieformatet som humorskabende værktøj, da to hvide lærreder i scenens ene side viser tegneseriebilleder af bl.a. dem, hun bekæmper. I anden del af performancen bliver det straks mere abstrakt. Her inddrages en mikrofon til at sammensætte ‘loops’ af forskellige lyde. Det er lyde, hun laver under det, der før var hendes superheltekappe, men som nu bruges som et telt-lignende gemmested, imens hun tager sit tøj af. Det lyder måske lidt specielt – i enten negativ eller positiv forstand (alt efter den, der ser) – og ja, det er det også.

Der en sjov idé på spil i Thunder, som kun kreative hjerner kan komme frem til. Mærkeligt nok så er det især det, vi omtaler som ‘den abstrakte del’, der er mest interessant. Når hun kører mikrofonen frem og tilbage under kappen, og det loopes sammen med andre lyde, der har en anden rytme, så skabes et spændende lydunivers og en alvor, der kan mærkes. Det ville bare have haft en langt større virkning, hvis ikke hele resten af Thunder var så udefinerbar, usammensat og desværre ikke særlig sjov. Det står nemlig hurtigt klart, at det her er en performance, der forsøger at få publikum til at le. Helene farer rundt på scenen med sin store skumgummi-hammer og slår ud i luften utallige gange med anstrengende støn. Det fungerer bare ikke rigtig, når det på ingen måde er mærkbart, om det er meningen, at det skal være sjovt eller tværtimod det modsatte. Hendes slag ud i luften følges af høje lydeffekter af tordenbrag.Af og til passer de til hendes kastende armbevægelser, men ofte er enten lyden eller armbevægelsen forsinket, og det bidrager til en følelse af, at det her ikke er toptjekket. At vi så pludselig skifter til et helt andet alvorsfuldt billede med total nøgenhed, gør i højere grad, at man bliver i reel tvivl om, hvad denne her performance vil (sige) os. Den slutter, hvor den startede: med hammeren på jorden. Denne gang henter Kvist den ikke, hun forlader den. Så: er det en feministisk kommentar om, at det er umuligt at være heltinde og en god og nærværende mor på samme tid? Eller at hun netop ér en form for heltinde, fordi hun er mor? Det er muligvis noget helt andet, men vi er stadig ikke synderligt meget klogere på det. Og så er det bare også ærgerligt, at en af forestillingens forcer er, at den kun er 45 minutter lang.

… du gerne vil se en kvindelig og heltemodig Thor i aktion, der udsætter sig selv for fysiske anstrengelser på scenen, og du tør være vidne til et udefinerbart performance-eksperiment med nøgenhed, en rød kappe og en mikrofon.

Unge under 25 får billetten til 55 kr. mens en gruppe på seks personer under 25 år får billetten til 40 kr. stykket.