Anmeldelse: Studenterrevyen 2017

Spillested: STAGE på Huset-KBH
Spilleperiode: 24. marts – 8. april 2017
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★★

Studenterrevyen er en gammel tradition, der går helt tilbage til 1924, hvor foreningen Kongelig Mayestaits Acteurs blev navngivet af Kong Christian X. Igennem årene har den frivillige forening dannet rammen for flere kendte menneskers debut. Her kan man blandt andet nævne Klaus Rifbjerg, Jytte Abildstrøm og brødrene Price samt komikerne Frank Hvam, Jan Gintberg og Jonathan Spang.
Scenen er lyserød, og bandet består udelukkende af kvinder – til gengæld består skuespillerholdet af hele fem unge mænd og blot én enkelt kvinde, der sammen – og på skift – leverer de mange sketches. Revyens overskrift er i år ”Os der har det værst”, og her bliver langet ud efter selvmedlidenhed og offermentaliteten i dagens Danmark.

Noget af det, der virkelig får den her forestilling til at fungere, er den energi og vilje de unge skuespillere går på scenen med! De er for det første sindssygt talentfulde alle sammen, og for det andet kan man virkelig mærke deres passion og lyst til at underholde publikum. Nadia Lyngsø-Nissen brillerer som den eneste kvindelige skuespiller på scenen. I rollen som bl.a. den aggressive twerk-prinsesse og en syngende glutenallergiker giver hun den virkelig gas og beviser, at hun ejer perfekt timing og evne til at få publikum til at klaske sig på lårene af grin.

Revygenren kan have tendens til at spille på det billige grin, og det kommer man heller ikke uden om i Studenterrevyen. Numre som ”Det indre pres” sætter med pruttelyde og flyvende toiletpapir fokus på, at kvinder også går på toilettet. Det er én blandt flere sketches, der spiller på den simple humor, man finder i prutter, kønsdele eller mænd i dametøj. Langt hen ad vejen lykkes de udmærket med det – specielt fordi skuespillerne bærer det så godt! Endnu skarpere er det dog, når der tages fat i mere seriøse emner (som fx det travle sundhedssystem), som formår at trække humoren op på et lidt højere niveau.

I åbningsnummeret synger de ”Vi er jo amatører”, og det bærer manuskriptet til tider præg af. Det er ikke alle sketchene, der giver lige god mening – misforstå mig ikke, der er mange rigtig sjove og velskrevne sketches – men andre slutter en smule brat og uden en egentlig afrunding. I revyer skal man, efter min mening, allerhelst blive efterladt grinende og med en ”aha”-følelse efter hver sketch, og det gør jeg desværre ikke her. Det samme gør sig gældende, når det kommer til hele forestillingens opbygning. Afslutningen virker pludselig og mangelfuld, og jeg sidder simpelthen tilbage med en følelse af, at der ikke helt bliver bundet knude på de forskellige tematikker, der er blevet bragt på bordet.

Det er dog en særdeles underholdende oplevelse, som helt sikkert er et besøg værd! Man må gå ind til forestillingen og være indstillet på, at det er en revy, der ikke er professionelt opsat. Men når det så er sagt, trækker skuespillernes imponerende evner revyen betydeligt op – og man kan ikke undgå at forlade stedet i højt humør!

… du trænger til et godt grin og en god start på aftenen, og samtidig vil opleve de nyeste stjerneskud på den danske skuespillerscene.

Er du under 25 år, eller kan du fremvise et gyldigt studiekort, bliver du lukket ind for bare 75 kroner.