Anmeldelse: Random

Spillested: Teater Momentum
Spilleperiode: 22. marts – 4. april 2017 og derefter på turné rundt i landet (bl.a. i Dansehallerne 1. og 2. juni).
Anmeldt af: Rasmus Borst og Kristoffer Spender

★★★★

En musik- og teatercollage af Teaterkompagniet Livingstones Kabinet som igen er usigeligt træfsikker med sin musik, skæve smil og sjov poesi. Teater Momentum har under navnet ”Det Ny Kongelige Teater” i løbet af det sidste års tid leget med konceptet om at kopiere og imitere Det Kongelige Teaters repertoire – blot i en Odenseansk skala. Men på denne skønne solskinsdag er ”Det Ny Kongelig Teater” dog pakket ned for denne gang og tilbage står Teater Momentum, hvor det har stået de sidste ti år. Nemlig i en lille sidegade i centrum af Odense. Nu har Teater Momentum i stedet kastet sig over et samarbejde med musikteatergruppen Livingstones Kabinet, og forestillingen er udarbejdet på Teater Momentum efter et kaos- og tilfældighedsprincip. Derfor er forestillingen også blevet til en form for teaterkoncert uden et narrativt forløb. Det er en collage som består af skiftende billeder, lyde og danse, som ikke hænger sammen, men som komplementere hinanden godt i tempo, rytme og tone. Scenografien er minimal, men effekterne er store, og de understreger, at man sagtens kan lave godt og lunefuldt teater med få virkemidler.

Random kommer godt fra start, hvor anslaget består af en lille spillemaskine-agtig robot, som beretter for publikum at den er den kunstnerisk ansvarlige, hvilket understreger en pointe om,  at computere og algoritmer snart vil indtage kunsten. En god start som aktualiserer en problematik på en skæv og sjov måde. Herefter kommer Peter Livingstone ind og fortæller, at også han er kunstnerisk leder for forestillingen. Man fornemmer altså en kamp: man vs. machine. Denne problematik vender forestillingen dog aldrig rigtig tilbage til, for forestillingen skifter hurtig til noget nyt og noget andet og fortsætter ufortrødent videre. Vi savner derfor også, at hver scene bliver ført hele vejen igennem og får lov til at lande, inden det næste skift indtræder.
Livingstones Kabinet består af et omskifteligt skuespillerensemble, og denne aften stjæler den lille svenske skuespiller, Petter Wadsten, totalt billedet. Måden han fremviser et æg på, måden han siger: ”Denne her stige har været min sexpartner igennem de sidste 5 år,” gør, at han får smilet frem på næsten alle sæder. Han underspiller med høj selvsikkerhed, og spiller som sprang han direkte ud af en absurd Lars Von Trier-film.
Titlen Random og udsagnet om at mennesker forsøger at skabe mening i det tilsyneladende meningsløse, kæmper forestillingen desværre med at forløse, for som de selv siger: ”It is not truly random”. Forestillingen virker nemlig ikke særlig tilfældig eller kaotisk. Det er simpelthen ikke nok bare at tage noget tøj omvendt på, for vi oplever et stramt og styret koncept, som ikke formår at løse sin egen problemstilling. Et godt eksempel på dette er en meget stramt instrueret sekvens, hvor der synges volapyk. Det lyder og klinger godt, men virker hverken absurd eller tilfældigt; det er snarere meget indøvet og instrueret.
Vi sidder dog også tilbage med en følelse af, at forestillingen var alt for kort, fordi vi – trods den manglende fokusering – stadig havde lyst til at se mere af dette skønne univers, hvor de sjove og finurlige figurer og deres tilfældige observationer af verden virkelig er underholdende.

Skynd dig ind og se den hvis….
… du kan lide sprøde toner og finurlige tekster, som får smilet til at brede sig fra øre til øre og kan gå med på præmissen om, at scenerne ikke nødvendigvis hænger sammen, men glider frem fra betragtning til betragtning. Den sniger sig akkurat op på de fire stjerner, fordi den vil, tør og tænker anderledes, og fordi man mærker, at de har mod til at være sig selv i musikteatrets underfundige bølgelandskab.

Der er altid billigere billetter til de studerende og unge under 25 år, og den ligger på 100 kr. Er I seks personer under 25, så koster billetten kun 80 kr. Et årskort koster i øvrigt ikke mere end 400 kr. og på Teater Momentum kan du i år, som noget nyt, såfremt du er flygtning, få billetten helt gratis.