Anmeldelse: Min Odyssé

Spillested: Teaterøen
Spilleperiode: 22. marts – 8. april 2017

★★★

Forestillingen Min Odyssé er virkelig mange ting på én gang. Det er en fortælling om Odysseus, som man kender den fra oldtidskundskab i gymnasiet, men dog med det twist, at den foregår her oppe i Norden. Samtidig er det en improviseret forestilling, som bruger inputs fra publikum, som til tider også inddrages i fortællingen. Det er en form for foredrag om det store europæiske projekt, forestilling er en del af, og har dermed et temmelig gennemsyrende metalag.
Og sikken et projekt! 11 europæiske lande har engageret sig i ”Meeting the Odyssey”, som de har arbejdet på siden 2013. Kunstnere fra hele Europa har været på tre kæmpe sejlture sammen og har undervejs udviklet kunst og optrådt lige fra Skt. Petersborg til Lesbos og Helsinki. Projektet er et forsøg på at få Europa til at samle sig om noget fælles i en tid med et fragmenteret kontinent, der ligger under stort pres.

I et stort tomt rum med en rundkreds af stole sidder vi og kigger ind på midten, hvor skuespillerinden Tilde Knudsen står. Det er en evigt foranderlig forestilling, der er forskellig fra aften til aften. Undervejs inddrages publikum nemlig og er med til at forme forestillingen.
Helt fra start brillerer Tilde Knudsen som en fantastisk nærværende og malende historiefortæller. Hun er en kropslig skuespiller og med lydeffekter, stemmeføring, dialekter og kropssprog får hun virkelig skabt historiens univers. Hun veksler konstant og uden varsel mellem fortællingen om den nordiske Odysseus, det europæiske projekt, og hvor vi er lige her og nu på Teaterøen. Rejsen og fortællingen om Odysseus bliver bl.a. brugt til at skabe paralleller til nogle af de problemer Europa og verden står over for. Med susende og brusende lyde samt bølgende bevægelser med kroppen skabes eksempelvis et billede af Odysseus druknede soldater. Med nogle hurtige bevægelser og et “swush” tager Tilde Knudsen os med til Lesbos, hvor hun står over de druknede flygtningebørn. Parallellen står helt tydeligt, og det er meget tragisk og rørende.
Som nævnt inddrages publikum, som Tilde Knudsen bruger til at personificere fortællingens karakterer. Én bliver udpeget som forskeren Felice Vinci, som står bag tanken om den nordiske Odyssé, en anden udpeges som sagnhelten Achilleus osv. Publikum bliver sjældent involveret for meget, og det giver blot en enormt sjov dynamik, og understøtter fortællingen godt.
Forestillingen falder dog lidt igennem for mig, fordi fortællingen simpelthen er for stor og kompleks. Der er alt for mange forgreninger og det lykkes ikke at samle dem til en større mening. Derudover er der til denne premiereaften en masse iblandt publikum fra selve projektet, som bliver involveret rigtigt meget i forestillingen. Det fungerer til tider, men ofte bliver det mere til en intern fortælling. Der bliver lagt så meget op til at publikum skal være en del af rejsen, men i stedet bliver vi blot tilskuere til en rejse, vi ikke har været en del af.

Jeg har dog lyst til at se forestillingen igen, fordi jeg ved, at den vil være noget nyt næste gang. Hvordan bliver rejsen så? Hvordan reagerer et helt andet publikum? Dét i sig selv, synes jeg, er enormt spændende. Så kæmpe respekt til Tilde Knudsen for at være så modig, at hun udfordrer sig selv under hver eneste forestilling og virkelig mærker sit publikum.

… du vil se en skuespillerinde, som har arbejdet med en forestilling i flere år og forsøger at illustrere den kæmpe rejse, det har været for hende – både personligt og for projektet overordnet set. Hvis du vil mærke nærværende teater, hvor man kun kan sidde på forreste række og se skuespilleren lige i øjnene, og hvis du vil underholdes og røres.

Er du under 25 får du billetten for 55 kr. Hvis I er seks personer eller flere under 25, så koster billetten kun 40 kr. pr. næse.