Anmeldelse: As I collapse

Spillested: Dansehallerne
Spilleperiode: 22. – 24. marts og efterfølgende på turné i Århus d. 28. – 30. marts, Ringkøbing d. 3. april og Odense d. 6. – 7. april
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★★★★

As I collapse er en danseforestilling, som undersøger spørgsmål vedrørende menneskets position i verden i forhold til naturen, og hvordan vi føler os priviligerede til at udnytte den. Tina Tarpgaard har koreograferet Recoil Performance Group, som står på scenen med vandfyldte plastikposer og mikroskopiske alger. Helt uden ord formidler kroppe, vand, plastik og algerne forskellige historier. Forestillingen efterlader ringe i vandet i bevidstheden, som fortsætter længe efter danserne har bukket af og forladt scenen. Det er den første forestilling i en trilogi, som udforsker vores forståelse af mennesket og det menneskelige.

Når det kommer til danseforestillinger, har jeg tidligere været ud for at føle, at jeg ikke bliver taget i hånden og ikke rigtig forstår, hvad forestillingen vil mig. De bagomliggende tanker og idéer kommer altså ikke tydeligt nok til udtryk. Det var dog slet ikke tilfældet i As I collapse. Under forestillingen slår min logiske sans i hjernen fra og jeg tillader mig at blive revet med og bare sanse. Først efter forestillingen begynder meningsdannelsen af de indtryk, jeg har fået. Forestillingen formår at give en oplevelse, som strækker sig længere end den tid, jeg befinder mig på publikumspladsen. Med algen Pyrocystis fusiformis som hovedrolle får hele oplevelsen en rød tråd. Inden forestillingens start får alle udleveret en sort konvolut. I konvolutten er der en lille pose med vand, hvori en gruppe af algen lever. Da vi har taget plads, bliver vi bedt om at tage den lille pose i hånden og observere algerne. Lyset bliver slukket og små lysglimt kommer til syne i min hånd, når jeg bevæger den. Algen har nemlig den fantastiske egenskab, at den, under de helt rigtige omstændigheder, kan lyse i mørket. Det er helt magisk. Efter et langt stykke tid alene med algerne kommer en stor strøm af ‘alge-glimt’ til syne på scenen. De bølger afsted og hypnotiserer publikum, indtil man føler sig som en del af den mystiske havs-agtige verden, som forestillingen udspiller sig i. Efter forestillingen kan man udfylde adoptionspapirer og få algerne med hjem. Der bliver selvfølgelig også serveret alge-øl og kelp-snacks i baren. Med det nye forhold til de små levende væsner begynder jeg at sætte spørgsmålstegn ved et emne som allerede er meget omdiskuteret: Kan mennesket kan tillade sig at herske over naturen?

… du vil opleve en utroligt smuk og tankevækkende forestilling, som kun spiller få gange!

Hvis du er under 25 år, får du en enkeltbillet til 55 kr., men du kan spare endnu mere, hvis I er 6 venner under 25, der køber billetter sammen; så er prisen 40 kr. pr. billet!