Anmeldelse: Saturday Night Fever – The Musical

Spillested: Falconer Salen
Spilleperiode: 17. marts 29. april (og 19. maj 16. juni i Musikhuset Aarhus)
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Anja Langhede

★★★★★★

Der er dømt discokugler, trompetbukser og 80’er-fest for alle pengene, nu hvor Saturday Night Fever – The Musical for første gang kan opleves i Danmark. Forestillingen er opsat af The One and Only Company, som tidligere har stået bag publikumssucceserne Elsk mig i nat og Dirty Dancing – The Musical. Musicalen er baseret på filmklassikeren fra 1977 (dengang med John Travolta i hovedrollen) og handler om Tony Manero (Silas Holst), der udholder hverdagens trummerum kun med lørdagens fest for øje. På det lokale diskotek er Tony nemlig dansegulvets konge, og drømmen om et bedre liv væk fra Brooklyn føles for en kort stund realistisk. Måske den næste dansekonkurrence kan blive billetten videre Kærlighed, drømme og dans er omdrejningspunktet for dette festfyrværkeri af en musical, hvor gode gamle Bee Gees-hits som “Stayin’ Alive” og “Night Fever” bliver genoplivet!

Forestillingen er helt igennem fantastisk. Saturday Night Fever er vitterligt som skabt til at være en musical! Scenens murstensprægede og rå visuelle udtryk er i konstant bevægelse, når kulisserne flyver ned fra loftet og ind fra siderne. På et splitsekund bliver det, der før var gaden foran diskoteket, ændret til den farvestrålende klub 2001 Odyssey. Tony springer selvfølgelig køen over, og i det han går ind af døren til klubben, forvandles scenen. Således kan publikum følge Tonys mange hurtige skift mellem arenaer lige fra Manero-familiens spisestue, basketballbanen og sågar Brooklyn Bridge; i den her musical er der ingen begrænsninger og så absolut heller ikke sparet på noget!
Silas Holst løfter endnu engang den tunge arv efter John Travolta på helt eminent vis, for hold nu op, hvor gør han det godt som Tony! Rollen er selvfed, charmerende og sjov, men formår samtidigt at rumme en mere følsom side. Hvor man måske kunne frygte en tendens til, hvad man (i en grim vending) kunne kalde for musicalgenrens “overspillethed”, så trækker Silas Holst det i stedet ned på jorden og gør karakteren meget troværdig. Resten af det stjernespækkede hold er også topprofessionelt, og flere af karaktererne har fået en del mere plads og personlighed end i filmen, hvilket fungerer rigtig godt. Her ses bl.a. den akavede og kiksede storebror, der står i skærende kontrast til den tjekkede Tony. Christian Tafdrup spiller rollen til perfektion og bliver et af forestillingen humoristiske højdepunkter.
Ganske ubesværet er sang integreret i en forestilling, der ellers primært forbindes med dans. Musikken virker hele tiden motiveret og undgår derfor de unaturlige overgange fra replik til sang, man kan opleve i mindre vellykkede musicals. I en afveksling mellem store dansekoreografier og mere følsomme øjeblikke, hvor karaktererne synger næsten alene på scenen, er det den perfekte blanding af musik til dans og musik til at udtrykke følelser. En stor del af særligt dansenumrene er sunget af de fænomenalt dygtige sangere Line Krogholm og Ilang Lumholt, der det meste af tiden er ‘gemt lidt væk’ sammen med bandet, så publikum bibeholder fokus på handlingen. Heldigvis er der også plads til at lade dem medvirke i koreografien, så de kan træde frem på scenen et par gange i løbet af forestillingen. Denne brug af musikken synes at bygge videre på den form, man også forsøgte sig med i Dirty Dancing, hvor musikkens rolle i selve musicalen er søgt fornyet, og det fungerer denne gang virkelig godt.

Helt overordnet set er der egentlig ikke en finger at sætte på denne musical! De få men’er forsvinder i den ellers utrolig imponerende og vellykkede forestilling. Genkendelsens glæde over de gamle hits får hele salen til at vrikke i sæderne. Forestillingens høje tempo og præcision får tiden til at flyve afsted, og på trods af den lidt dybere stikkende slutning, går vi derfra i højt humør og med lyst til fest og dans. Vores tårnhøje forventninger er blevet indfriet og mere til. Det her – mine damer og herrer – er en discodrøm af en musical, der når helt nye højder!

… du vil se det nyeste skud på stammen inden for dansk musical-perfektion!

Du kan få de billigste billetter fra 198 kroner – priserne varierer nemlig alt efter ugedag og hvor godt man er placeret i forhold til scenen. Det kan måske betale sig at smide lidt flere penge efter det og få nogle bedre pladser.