Anmeldelse: 9x9x9

Spillested: Statens Museum for Kunst
Spilleperiode: Spiller hver søndag fra den 26. februar til den 30. april
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★★

9x9x9 er en sammensmeltning af billedekunst, litteratur og scenekunst. 9 forfattere har hver skrevet en tekst til 9 forskellige kunstværker fra den faste udstilling på Statens Museum for Kunst. Disse tekster fortolkes og fremføres af 9 skuespillere foran kunstværket som små 10 minutters forestillinger. Deraf navnet 9x9x9.
Som tilskuer får man udleveret en farvekode, som bestemmer hvilken forestilling, man skal starte med at se. Derefter er man fri til selv at sammensætte rækkefølgen af aftenens forestillinger.

Da man ankommer til museet, får alle udleveret hver deres program, der indeholder oversigtskort over museet med informationer om de enkelte værker: placering, titlen på kunstværket, forfatteren og skuespillerens navne, samt værkets nye titel. Det er en rigtig god oversigt, der gør det nemt at danne sig et hurtigt indtryk af, hvad man har set, og det næste man kommer til se. Ved visse forestillinger står der en museumsguide på et passende sted til at guide en på rette vej, men ellers er man overladt til sig selv. De 9 forestillinger er meget forskellige. Et eksempel er Personpåkørsel, skrevet af forfatteren Dorthe Nors og fremført af skuespiller Maibritt Saerens, der formår at kombinere de tre kunstformer på en sådan måde, at alting går op i en højere enhed. På gulvet af det store udstillingsrum er der bredt et sort stykke skinnende stof ud. Stoffet bølger sig og smelter sammen med kunstværket Skt. Hans aften i Norge, der forestiller fire mennesker i en båd. Med Nors’ tekst opnår Saerens at gøre det, der kan ske, når man kigger på et billede længe nok, nemlig at ændre ens opfattelse af hvad det handler om. Var den alvorlige mine ikke et smil lige før?

Ligeledes rives vi også med af forfatter Christina Hagens moderne fortolkning af Den Syge Pige, som her fremføres af den dygtige skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen samt skuespiller Simon Bennebjergs finurlige og sjove version af forfatterparret Lotte og Søren Hammers tekst Guds Geometri. Det er ikke alle 9 værker, der har lige stor effekt på os, men måske kan de have det på andre. Når 9 så forskellige forfattere og skuespillere fortolker, gives der også plads til forskel i smag – så trods det at nogle af værkerne var knapt så meget i vores smag, havde vi også en klar fornemmelse af, at det netop var en del af værket. Det er dog klart, at dette også sker på bekostning af det samlede indtryk af værket. De meget varierende forestillinger gør aftenen til en blandet fornøjelse, men om end ikke en forfriskende måde at se kunst på.

… du vil opleve museet blive levende!

Den normale billetpris er 245 kr, men er man under 30 år, kan man spare 20 kr og få billetten til 225 kr.