Anmeldelse: True.Story

Spillested: Teatret Gruppe 38
Spilleperiode: 10. – 11. marts (og igen 7. – 9. juni 2017 på Sort/Hvid)
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★

Nanna Cecilie Bang, som vandt en talentpris ved Årets Reumert 2015, står alene på en sort scene. Hendes eneste rekvisitter er to stole og en flaske vand. Hun har selv skrevet forestillingen True.Story, der er en hybrid mellem standup og en teatermonolog. Vi følger en ung kvinde og hendes famlen i det moderne datingliv. Forestillingen kredser om mødet med forskellige mænd i det københavnske natteliv, og der bliver fortalt om afvisninger, dårlig sex, ’the walk of shame’ hele vejen igennem byen den næste morgen og en helt masse sæd. True.Story består af mindre passager, som hver drejer sig om mødet med én mand, og der opstår derfor små pauser mellem hver passage, inden den næste begynder.
True.Story spiller på soloperformance-festivalen ”Enestående” i Aarhus og Herning. Nanna Cecilie Bang er instrueret af Christian Lollike, som også er kunstnerisk direktør på teatret Sort/Hvid i København, hvor forestillingen igen spiller til sommer.

Nanna Cecilie Bang er sjov på den grænseoverskridende måde. Hun beskriver i detaljer, hvordan akavede og ubehagelige seksuelle oplevelser udspiller sig med fremmede mænd – og den får ikke for lidt sæd, bræk og blod. I starten af forestillingen skaber hun en ret intens kontakt til publikum og udpeger løbende mænd blandt tilskuerne, som repræsenterer kæreste, flirt, fuld date på bar etc. Det fungerer super godt og skaber et sitrende clash, hvor situationen lige nu og her i teaterrummet blandes sammen med de vilde sexhistorier. Hendes punchlines sidder lige i skabet, hun forstår at bygge historierne op på en fængende og overraskende måde, og publikum er bestemt underholdt.
Til gengæld bliver fokus holdt lige lovlig lang tid på Tinder, tilfældige mænd, mere sæd og byture til, at jeg kan blive ved med at opleve det som sjovt og overraskende. Det har helt klart også noget med min humor at gøre, men jeg kunne godt have ønsket mig, at hun havde brugt sit overskud og sin skarpe og originale brug af ord til at komme endnu mere omkring. Kan det virkelig passe, at det eneste, der fylder i en ung kvindes liv er dating?

… du er til skarp, grænseoverskridende standup, der kommer helt tæt på en ung kvindes vej i datinglivet anno 2017.

Når True.Story spiller på Sort/Hvid kan den ses for 55 kr., hvis du er under 25 år. Hvis du er studerende koster det 75 kr. Er I min. 6 unge under 25 år, koster billetterne kun 40 kr. pr. stk.