Anmeldelse: Syng Dansk

Spillested: Bellevue Teatret
Spilleperiode: 9. marts – 2. april 2017

★★★★★

“En komedie om jagten på det næste store hit” – sådan beskriver Bellevue Teatret selv deres forestilling. Syng Dansk er forklædt som et radio-underholdningsshow, der forsøger at finde en sang, som rammer danskhed anno 2017. Der ledes efter det hit, der synges og indskrives i sangbøgerne i fremtiden og bliver den nye Jeg er Havren, Jens Vejmand eller Midt om Natten. Forskellige danskere har sendt deres bidrag ind, og de to værter, Carsten Bjørnlund og Jesper Lohmann, udtrækker showet igennem tilfældige sange, som de sammen med husorkestret fremfører. Allerede fra start fornemmer vi dog, at det nok ikke kommer til at forløbe helt glat, da Lohmann og Bjørnlund er lidt i tvivl om, hvorvidt de er på, når den røde lampe er slukket eller tændt, og præcis hvordan man bedst skal beskrive over for lytterne, hvad der foregår på scenen. Herfra ruller vanviddet, og vi kommer både omkring sange om altanudvalg, gamle 68’ere og mellemledere.

Den her forestilling tog fuldstændig røven på mig! Ud fra den meget simple beskrivelse af forestillingen må jeg ærligt indrømme, at jeg tænkte: Hvad i alverden skal der ske her, og hvordan kan det være en helaftensforestilling? Der går dog kun ganske kort tid, før jeg griner højt, og jeg er hurtigt overbevist om, at det her nok ikke bliver helt skidt. På trods af det meget simple koncept formår forestillingen konstant at udfolde sig, jo længere vi når frem, og jeg overraskes hele tiden over, at det bare bliver ved med at være sjovt og spændende.
Carsten Bjørnlund og Jesper Lohmann gør det helt eminent som de to værter, og de komplimenterer hinanden godt. Der er lidt Kjeld og Dirch-vibe over deres karakterer, timing og samspil, men det er dog gjort så moderne, at jeg på intet tidspunkt tænker, at det er forceret. Det er sjovt og karikeret på en yderst velbalanceret måde. Også deres svenske medspiller, Aksel Morisse, som her fungerer som dirigent, er helt fantastisk sjov – han giver også anledning til sjove passager om, hvor svært svensk egentlig er at forstå, og hvor bange vi kan være for at invitere de fremmede ind. For hvad nu hvis danskheden forsvinder af det? Morisse står i spidsen for en meget velspillende trio, som på fornemmeste vis giver liv til komponisten Jens Hellemans forrygende sange, som jo faktisk må siges at være forestillingens omdrejningspunkt. Musikken komplimenterer de velskrevne tekster og er ikke bare sjov og underholdende, men faktisk også for det meste virkelig fængende.

En forestilling med så simpelt et set-up kræver en meget stærk tekst, og dét har Syng Dansk. Line Knutzon er hamrende skarp og har her skrevet en af de sjoveste og mest detaljerige tekster om danskhed, jeg længe har oplevet. Knutzon har et øje for det helt almindelige og leverpostejsfarvede, og vi præsenteres for en perlerække af halvkedelige ‘normale’ mennesker, som dog her bliver til et fantastisk humoristik festfyrværkeri. Det er et af de mest rammende og underholdende Danmarks-portrætter, jeg kan mindes at have set, og det er på trods af, at der i disse år er gået mode i at definere og sætte fokus på begrebet ‘danskhed’. Uden at afsløre for meget må jeg dog indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, at slutningen levede helt op til resten af forestillingens meget høje niveau. Den var tilpas syret til at kunne passe ind, og jeg grinte da også af absurditeten i den, men jeg synes måske også, det var lidt for let afrundet.
Jeg har det ret vildt over den her forestilling. Dels fordi den virkelig overraskede mig, og dels fordi jeg bare var dødgodt underholdt hele vejen igennem. Det er virkelig bare om at komme afsted til Bellevue!

… du gerne vil opleve en simpel, men vanvittig forestilling med en hamrende skarp tekst. Faktisk er der ikke noget hvis her – bare gør det! Jeg skal i hvert fald se den igen.

Hvis du er under 25 eller studerende, kan de billigste og bagerst fås for 135. Disse billetter er der dog få af, og det kan anbefales at gå en priskategori op, hvor man må smide 215 kroner, hvis man er under 25 eller studerende. Her kommer man væsentligt længere frem i salen, hvilket godt kan betale sig. Normalprisen for disse billetter 315 kroner.