Anmeldelse: History of the World

Spillested: Teatret Gruppe 38
Spilleperiode: 10. – 11. marts 2017 (+ turné i Europa)
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★★

Skuespilleren Titus de Voogdt står alene på scenen. Han har en tennisketcher i hånden og skyder en bold ned i jorden gentagne gange. Scenografien bag ham består af et beskidt køkken med køkkenskabe, håndvask, pizzabakker, en elkedel, spisebord, stole og alverdens små rekvisitter. Herfra fortæller hovedpersonen historien om sin mor, som gennem akademiske studier, stræbte efter at finde frem til historien om hele verden (deraf forestillingens titel). Titus når vidt omkring og runder både atomer, partikler, myten om Adam og Eva, Isaac Newtons opdagelse af tyngdekraften og moderens langsomme rejse mod døden. Han akkompagneres af én musiker på elguitar, men bærer ellers forestillingen alene. Titus er en del af det belgiske teaterkompagni Kopergietry og forestillingen History of the World spiller på scenekunstfestivalen ”Enestående” i Aarhus og Herning. Festivalen viser soloforestillinger fra både danske og udenlandske kunstnere.

History of the World er en gribende og overraskende forestilling, der tager fat i nogle eksistentialistiske temaer, som berører os alle. Forestillingen behandler livet og døden, ensomheden, forholdet til andre mennesker og hvordan tabet af en relation kan indvirke på et menneskeliv. Dette formår Titus at komme omkring uden at gøre det højtsvævende eller uvedkommende. I stedet tager forestillingen udgangspunkt i jordnære hverdagssituationer til at beskrive de helt store følelser og begivenheder, der er fælles for alle. Metaforikken er intuitivt forståelig og hjerteskærende – fx når forestillingens hovedperson sammenligner sin døende mor med en barnecykel. Cyklen kunne fikses, så den blev så god som ny, men moderen var gået i stykker for altid. Hun ville aldrig blive den samme.

Undervejs i forestillingen bruger Titus små illusionsnumre, som løbende fungerer som visuelle overraskelser. På den måde blander han taleteater, tryllekunster og musikalske sekvenser, hvor elguitaren er i fokus. Det lyder måske umiddelbart lidt rodet, men sammenblandingen fungerer faktisk rigtig godt. Tryllenumrene agerer både kontrast til moderens virke som akademiker, men understreger også det magiske ved fysikken. Indimellem forbliver forestillingens fokus dog lige lovlig lang tid på de akademiske udredninger af begreber som higgs boson-partiklet, der efter sigende skulle være dét partikel, der binder alt sammen.

… du vil opleve en international soloperformance med nerve og humor, hvor du samtidig lærer noget om fysiske begreber.

Forestillingen spiller i første omgang kun på festivalen “Enestående” d. 10. og 11. marts, men hold øje med den rundt omkring i Europa.