Anmeldelse: Den komiske tragedie

Spillested: Teatret Svalegangen
Spilleperiode:  9. – 17. marts (er på turné og kommer bl.a. til Odense og København)
Anmeldt af: Stinne I. Henriksen og Karoline Ry

★★★★★

Den komiske tragedie af Kulturmarkt har en dygtig kvinde ved sceneroret: Mette Rønne står som eneste skuespiller på en bar scene med rødt scenetæppe, hvor der kun er en lillebitte pude og en kost som rekvisitter. Men der er også tusindvis af fantasiheste, et kæmpependul, mennesker fra hele verden, en flaske terpentin, en børneseng og meget mere, fordi Mette Rønnes kundskaber som historiefortæller danner billeder og muligheder, der kun er fantasien og teatret forundt. Hun skifter – ligesom hendes morbror og teaterskaber, Hans Rønne, der for over 20 år siden opførte samme stykke – mellem skuespilleren og rollen. Mette Rønne spiller altså skiftevis den usikre skuespiller og den selvsikre, morsomme rolle med en klovne-lignende næse, som skuespilleren spiller. Ved hjælp af simple skift skaber hun to diamentrale modsætninger og bliver på den måde sin egen med- og modspiller. Teksten er fyldt med metalag, hvor rollen gang på gang gør opmærksom på de mærkelige regler, der gælder på et teater. Hvis rollen har udført en særligt dramatisk sekvens, afbryder hun fx sig selv og spørger publikum direkte: ”Så I lige, hvad jeg gjorde der?”.

Det her er en genial, veludført, gennemtænkt, gennemarbejdet og begavet forestilling fremført af en dygtig skuespiller og historiefortæller. Mette Rønne formår at navigere rundt i et hav af imaginære scenografier og skaber tydelige, levende billeder for øjnene af publikum. I rollen som ”rolle” har hun en helt exceptionel komisk timing og bryder på fineste vis med det fantasiunivers, som hun netop selv har skabt. Hendes kropskontrol og mimik giver nogle virkelig fede, komiske scener, og den måde, hun leverer teksten på, er med til at skabe en gribende spændingsopbygning og forløsende latter hos tilskuerne.
I løbet af forestillingen bliver ”skuespilleren” mere og mere frustreret og ængstelig, fordi ”rollen” så mange gange afbryder, improviserer, taler til publikum og roder rundt i hendes manuskript. Mette Rønne jonglerer meget overbevisende mellem de to figurer og hendes nærvær og høje energi, der på intet tidspunkt er flakkende, gør Den komiske tragedie til en unik perle, der bør opleves!

… du har lyst til at opleve usædvanligt skarp komik, der ikke er bange for at gøre lidt grin med teatrets ophøjede ry og den selvbevidste – og i virkeligheden ret usikre – skuespiller.

Forestillingen koster kun 50 kr., så kom af sted!