Anmeldelse: Vredens Druer

Spillested: Betty Nansens Teatret
Spilleperiode:  7. marts – 9. april 2017
Anmeldt af: Karoline Ry og Stinne Henriksen

★★★

Vredens Druer tager udgangspunkt i den amerikanske forfatter John Steinbecks prisvindende roman ved samme navn, hvor man følger en fattig landarbejderfamilie i 1930’ernes USA, familien Joad, der er nødsaget til at forlade deres hjem pga. tørke og ødelagte marker. De søger mod det frodige Californien, hvor der er appelsiner, ferskner og druer i læssevis og hvor de på ny kan finde arbejde og tjene til dagen og vejen. Men på deres færd er familien præget af et væld af tragiske hændelser og de finder ud af, at de er i kamp mod tusindvis af andre hungrende mennesker, som mangler arbejde. Så der er med andre ord ikke frugter nok at plukke til alle. Og så ankommer familien Joad jo endda som flygtninge og fremmede.

Der er en spændende scenografi på spil i Vredens Druer. Eller… den er faktisk ikke særlig spændende at kigge på: hele forestillingen udspiller sig nemlig kun på en helt minimalistisk, smal og grå forscene. Men scenografien sætter på den måde både skuespillere og publikum under pres, fordi scenepladsen er så snæver. Skuespillerne er udfordrede rent pladsmæssigt og scenografiens enkelthed betyder også, at publikum især må sætte deres lid til egen fantasi. Til gengæld får vi mulighed for at se helt nære billeder af karakterne undervejs. Og så er det ret godt fundet på, at man placerer karakterne nær afgrunden (scenekanten) på denne her måde, fordi det må siges at repræsentere det ’pres’, som flygtningefamilier – både i 30’ernes USA og i nutidens Europa – er under. Afgrunden foran scenen gør fx også, at skuespillerne kan hoppe ned og forsvinde fra publikums øjne. På et tidspunkt hopper to af familiens medlemmer ned i ’afgrunden’, som på dét tidspunkt illuderer en sø, og springer pludselig op til den kant, der skjuler dem for publikum og som er lige foran 1. række. Publikum springer op af bare forskrækkelse og griner.

Det er altså i høj grad skuespillerne, der maler billederne af det amerikanske landskab frem i forestillingen, for de får stort set intet foræret af den betongrå baggrund. Det klarer de sådan set rigtig godt, men undervejs i forestillingen bliver fortællingen bare mere og mere mudret. Skuespillerne skal spille et hav af karakterer – både som familiemedlemmer i familien Joad og som arbejdsgivere, andre arbejdere, politimænd og kroværter, som familien møder på vejen til Californien. Idet én karakter dør, fortsætter skuespilleren direkte over i en anden rolle, der sørger over den givne karakters død. De spring fungerer desværre knap så godt og virker lidt som en nødløsning, fordi der er så mange karakterer. Til slut efterlader vi karaktererne uden nogen egentlig afrunding og forestillingen slutter på en brat og mærkværdig måde.
Vredens Druer varer desuden 2 timer uden pause, hvilket måske er lige i overkanten.

… du vil opleve den prisvindende Steinbeck-roman Vredens Druer i en teateropsætning og er til underspillet humor med et twist af western.

Unge under 25 år kan få en billet til 95 kr. Hvis du er studerende, koster billetten 120 kr.