Anmeldelse: Koncert for Lou

Spillested: Republique
Spilleperiode: 1. marts – 11. marts 2017

★★

Koncert for Lou er ikke en koncert men et kunstnerisk remix af opera, klassisk klaver og digte. Forestillingen er en gæsteforestilling fra teateret SaltoMortale, som normalt laver operaforestillinger til børn og unge. I denne omgang kaster de sig dog over noget ganske andet og har kontaktet forfatteren Suzanne Brøgger med ønsket om at opsætte en forestilling om den russiske Lou Andres-Salomé’s begivenhedsrige liv. Lou levede fra 1861-1939 og var en af de første kvinder, som levede et ’frit’ liv. Hun valgte sin helt egen vej i livet, uddannede sig som psykoanalytiker og mængede sig med mænd, som vi i dag ser som nogle af de helt store tænkere; Nietzsche, Rainer Maria Rilke og Freud. Forestillingen forsøger at skildre hele Lou’s liv gennem Suzanne Brøggers digte, operasang og klassisk klaverspil.

At se Koncert for Lou er lidt som at forsøge at lægge et puslespil, hvor man ikke rigtigt kan få brikkerne til at passe sammen. Når tre dygtige, men forskellige kunstnere, vælger at opsætte en forestilling sammen, så er det vigtigt, at de formår at skabe et samlet udtryk. Det lykkes ikke altid helt. Der er elementer i forestillingen, hvor de tre kvinder formår at formidle Lous gribende og modstridende tankemylder, som Brøggers tekst så fint skildrer, og man føler, at man ser igennem Lous øjne, bliver konfronteret med hendes tanker og forstår hendes kamp. En kamp om at gå imod samfundets institutioner og være ligeglad med, hvad andre tænker. En trang til at lade kærlighed nå ud til alle de mænd man ønsker men ofte lade jalousien stå i vejen. En kamp som absolut stadig er relevant i dagens samfund. Når puslespilsbrikkerne passer sammen, er forestillingen spændende og gribende. Man føres ind i universet med den smukke sceneopsætning og de dramatiske kostumer. De universer kunstnerne formår at skabe med især musikken er både medrivende og smuk. Langt det meste af tiden bliver samarbejdet mellem de tre kunstarter dog ikke fuldendt, og hver enkelt udtryk kommer til at stå adskilt og forstyrrer mere, end de understøtter hinanden. Selvom det er i god mening, og man sagtens kan se pointen i, hvad der foregår, så virker det bare ikke for mig. I stedet bliver mange elementer trukket i langdrag, og det trækker opmærksomheden væk fra den ellers ekstremt interessante fortælling. Der er så mange unødvendige gentagelser, at jeg griber mig selv i at kigge på uret for at se, hvor lang tid der er tilbage. Jeg kommer derfor fra Republique med en lidt skuffet følelse. Forestillingen vækker en enorm interesse for historien om Lou, men Koncert for Lou bliver simpelt hen for abstrakt, rodet og langsommelig til min smag.

… du vil opleve en fortælling om en usædvanligt spændende kvinde fortalt af dygtige kunstnere. Jeg vil ikke anbefale denne forestilling til en person, som ikke har gået så meget i teatret, og foretrækker man mere lineære forestillinger, skal man heller ikke se Koncert for Lou. Er man til gengæld fan af, at kunst har sit helt eget ’sprog’, som kan fortælle historier på anderledes måder, som et digt, et maleri eller et klassisk musikværk kan, så skal man skynde sig ind og se Koncert for Lou.

Er du under 25, koster billetterne kun 95 kr. Er I to under 25, skal I kun slippe 80 kr. hver. Er du over 25, men til gengæld studerende, så koster billetten 105 kr.