Anmeldelse: Sleeping with the lights on

Spillested: Dansekapellet
Spilleperiode: 3.-11. marts 2017
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★

En dag om mange år vil universet gå under. Kloden vil være overophedet og menneskets blotte tilstedeværelse vil være med til at forårsage overophedningen. Det mente fysikeren Lord Kelvin i hvert fald. Han udviklede teorien ”The heat death of the universe” i 1850’erne og netop denne teori er udgangspunktet for danseforestillingen Sleeping with the lights on. Scenen består af hvid dansevinyl med en stor, sort cirkel på. Publikum sidder på alle fire sider af scenen. Ind træder de to dansere og koreografer Kasper Ravnhøj og Stian Danielsen, hvis projekt går ud på at danse så meget (og hurtigt), at universet vil blive så overophedet, at det går under.

Kasper Ravnhøj og Stian Danielsen er fuldstændigt overlegne fysisk. Der er ingen tvivl om, at de er sindssygt dygtige til at bruge deres kroppe. De kaster sig rundt, bærer på hinanden og laver elegante, koreografiske sekvenser på gulvet – alt sammen med en imponerende kropskontrol. Der er mange gentagelser omkring bevægelser, der skaber varme: de gnider deres hænder hurtigt mod hinanden, de puster kraftigt mod publikum, de løber i ring, de åbner og lukker fingrene hurtigt. Forestillingens tema er sådan set også et interessant udgangspunkt. Desværre bliver det bare ret ensformigt i løbet af de 60 min., forestillingen varer.

En overophedning af universet gennem dans lægger op til en fysisk acceleration, hvor bevægelsesmønstrene, tempoet og varigheden af bevægelserne eskalerer, jo tættere vi når på den totale nedsmeltning. Det er dog ikke tilfældet i Sleeping with the lights on. Hver gang de to dansere opbygger intensitet og skaber lidt spænding i rummet, punkterer de spændingen igen ved at gå helt ned i tempo. Musikken og lyset lægger tydeligt op til en opbygning mod et klimaks, som dog aldrig rigtig indtræffer i dansen. Forestillingen kommer derfor mere til at virke som to koreografers eksperimenterende legestue end et egentligt færdigt værk. Dét kan i sig selv være interessant nok at se på, for som sagt er der tale om nogle helt vildt kompetente dansere, men den manglende udvikling gør desværre forestillingen til en lidt flad oplevelse.

… du gerne vil se to virkelig dygtige koreografer lege med bevægelsesmønstre, der kredser omkring overophedning af universet.

Hvis du er under 25 år, kan du få en billet for 55 kr. Er I min. seks under 25 år, koster de kun 40 kr. stykket.