Anmeldelse: Én til tak

Spillested: Café Viking på Nørrebro i København
Spilleperiode: 26. februar – 12. marts 2017
Anmeldt af: Anne Louise Slott Thorborg og Line Kirsten Nikolajsen

★★★★★

Indimellem støder man på overraskende og helt særlige teateroplevelser. Sådan en er En Til Tak. På bodegaen Café Viking på Nørrebro inviteres publikum med ind til en HOF og en snak med stamgæsterne om deres liv. De sidder rundt omkring ved bordene, da vi kommer ind og snakker lystigt med os. Stamgæsterne er i virkeligheden fem skuespillere, som alle fremfører en historie fra værtshuslivet. De fortæller, hvordan de er endt med et liv, hvor øl er blevet deres fortrolige ven og bodegaen deres dagligstue. Forestillingen sættes op af kunstnerfællesskabet Supertanker og personskildringerne er baseret på interviews, gruppen har haft med bl.a. ejeren af Café Viking. Hun er desuden også med blandt publikum og interagerer højlydt med skuespillerne, som var de hendes gode gamle og velkendte bodeagekammerater.

Lokalet er fyldt med cigaretrøg, øl, snak og et lejlighedsvis host fra et par ægte rygerlunger. Stemningen er fuldstændig gennemført; lige fra den lidt for sleske og højrystede Bjarne til bodega-mutteren Bente, der med et par lyseblå briller, siddende helt nede på næsen, står i baren og bladrer gennem kulørte blade, når hun da ikke tager sig kærligt af de skæve eksistenser, der holder til i hendes bar. Det kunne nærmest ikke blive mere autentisk og man blev fuldstændig grebet og revet med af skuespillernes optrædener.

Fortællingerne er både sjove, rørende, akavede og ikke mindst troværdige. Forestillingen igennem kører en ping-pong både skuespillerne imellem og med publikum, som desuden også sidder og ryger, drikker øl, ruller øjne og griner. Vi får medlidenhed med Jens Rask, som kommer ind for at fejre, at han er blevet erklæret sindssyg, så han kan komme på førtidspension i en alt for ung alder og i glædesrus giver en omgang til os alle sammen. Og vi væmmes ved Bjarnes lidt for malende blowjob-historier og platte og sjofle onkel-humor. Vi griner højt af de vidunderlige og gennemførte karakterdetaljer, som alle skuespillerne formår at levere til perfektion. Én har nogle særlige ticks, en anden kigger sultent på damerne blandt publikum og kommer med upassende kommentarer og en tredje griner altid på de mest akavede tidspunkter. Det grundige karakterarbejde tillader skuespillerne at improvisere en hel masse, spille op til publikum og lege med deres karakter. Fortællingerne bliver til tider afbrudt af, at skuespillerne har en fælles interaktion med hinanden – f.eks. en sang, en dans ned igennem bodegaen eller en delt monolog. Dette afbryder den autentiske bodegastemning, hvor folk bare snakker, som det passer dem, men alligevel passer det enormt fint ind. Skiftene blev gjort så klare – nærmest som om det var et klip i en film – hvilket gør udtrykket skarpt og gennemført.

En sjælden gang imellem bliver overgangene mellem de forskellige tekster dog lidt ’flade’, og de blev momentvist lidt lange og vævende. Det er dog ikke noget, som kan ødelægge den overordnede oplevelse af forestillingen som værende fuldstændig helstøbt, autentisk, underholdende og gribende.

… hvis du har lyst til at ‘spice’ søndagens reparationsbajer op med en skøn teateroplevelse. Eller hvis du bare har lyst til at opleve teater, når det kommer helt ind på livet af dig, fordi det bliver fremført så gennemført og ægte. Hvis du vil blive rørt, få dig et rigtigt godt grin, en kold øl og generelt bare have en virkelig god og anderledes teateroplevelse.

Der er en utroligt studievenlig pris på sølle 45 kroner. Det er billigere end en fadøl i Indre By!