Anmeldelse: Overgang

Spillested: Husets Teater
Spilleperiode: 18. februar – 17. marts
Anmeldt af: Stinne I. Henriksen og Line Kirsten Nikolajsen

★★

Overgang er en skildring af, hvad der sker med mennesker, når de har rundet de 50 og rammer den berygtede overgangsalder. Meget passende er scenegulvet dækket med orange faldne blade, der sætter en tyk streg under forestillings centrale omdrejningspunkt; et par, der påbegynder deres livs efterår. Skuespillerne Anette Katzmann og Morten Nielsen er alene på scenen og forsøger gennem koreograferede bevægelsesmønstre, et væld af mere eller mindre overbevisende symboler og små beretninger om udtørrede slimhinder og svigtende tissestråler at tegne et billede af, hvordan det er at ramme midten af livet. Det er hold i ryggen, fortvivlelse, hedeture og galoperende angst for at blive gammel og den smitter af. For hold nu op, hvor har man ikke lyst til at blive ældre end 25 efter at have set Overgang – og det er på trods af, at alderdommen til sidst symboliseres ved en hyggelig knirkende gyngesofa med 70’er-farvede puder med blomstermønster.

Det er ved første øjekast et ret flot billede, som dannes på scenen med orange blade. Det virker ret pirrende, da Morten Nielsen i starten ligger, lang som han er, midt i det store hav af orange og tungt trækker vejret, som havde han åndenød. Vi sluses i starten ind uden veksling af replikker og stille betragter vi to mennesker, som står over for mødet med midten af deres liv. Det lægger op til noget virkelig spændende og æstetisk flot, som dog desværre aldrig helt bliver udløst. For selvom der undervejs er nogle momentvis flotte tableauer og billeder, som da Morten Nielsen fx klimter Gnags’ Når jeg bliver gammel på en ukulele, står fremførelsen desværre tilbage som ret uelegant. En stor del af forestillingen består af symboltunge og moderne dans-lignende koreografier, som nok kunne have fungeret som et stærkt virkemiddel, hvis de to skuespillere havde været mere vante – og dermed også elegante – i denne udtryksform. Den manglende synkroni og elegance gør det desværre bare tungt og klodset, og vi glemmer at koncentrere os om, hvad de egentlig forsøger at udtrykke, fordi vi frygter for, at de skal glide på det glatte, blad-belagte scenegulv i deres ikke særligt bevægelsesvenlige tøj og upraktiske sko. Det virker generelt til, at man har forsøgt at skabe en forestilling på et æstetisk højt niveau, hvor tilskuerens analyseapparat og følelser virkelig skal sættes i gang, men de kommer bare aldrig rigtig i mål. Måske giver det dog mere mening for en, der selv befinder sig i denne overgang og som derfor kan nikke genkendende til flere af de irriterende skavanker og begrænsninger, der følger med. Men ikke desto mindre, så er de mange symboler smurt alt for tykt ud, så de ligger som klodsede klumper, der momentvis afbrydes af halvfortærskede sætninger, der – uden snerten af poesi – fortæller os om netop de fysiske vanskeligheder, man pludselig støder på, når man bliver gammel. Det spiller simpelthen bare ikke ordentligt sammen; og symbolikken og banaliteten bliver på bekostning af den poesi, der kunne have hjulpet forestilling til virkelig at ramme og røre. På trods af et ret spændende tema lykkedes Overgang dog ikke med det, og den ender desværre med at føles væsentlig længere end den ene time, den egentlig varer.

du måske selv er i overgangsalderen og trænger til at andre sætter ord på det, du går igennem.

Er du under 25, koster de billigste billetter kun 80 kroner. Det er en lille sal med godt udsyn, så vi vil mene, at man snildt kan købe de billige rækker og stadig se godt. Er I en gruppe på min. 6 personer under 25, fås billetterne for sølle 40 kroner.