Anmeldelse: Love & Space

Spillested: Teaterøen, Magneten
Spilleperiode: 17. februar – 21. februar 2017

★★★

Teater kan være mange ting, og i den eksperimenterende kunstperformance Love & Space får man en teateroplevelse, som er meget utraditionel. Kunstnerkollektivet Salon New Love består af en række individuelle kunstnere, som samarbejder om at lave såkaldte ’saloner’ over et bestemt tema, hvor deres performances fletter sig ind og ud af hinanden. I Love & Space kommer man således vekslende ind og ud af fire forskellige performances, som ikke direkte er bundet sammen, og som hver især kan forstås som et afsluttet hele. Forestillingen spilles på Magneten, hvor man føres igennem mange små rum, og oplever noget nyt for hvert rum man kommer ind i. Der veksles desuden mellem at publikum inddrages i kunstnernes performances og at de blot er passive tilskuere. De fire performances er meget forskellige og spænder vidt fra hyggelige musikalske indslag til abstrakt kropsligt teater, ordcollager mm.

Lige fra man føres ind i salonens første rum, tvinges man til at tage stilling og åbne op. Man bliver ført ind, to og to, til en kvinde i et rum med to kæmpestore lamper, spottende mod ens ansigt. Med et stift blik stiller kvinden et temmelig konfronterende spørgsmål: ”Hvor godt et menneske synes du, at du er? A: Bedre end gennemsnittet eller B: Dårligere end gennemsnittet?” … Så er vi ligesom i gang! Det skulle desuden vise sig senere i forestillingen, at ens svar ikke var helt uden konsekvenser. Herefter føres man gennem de forskellige performances, som har hvert sit særlige sprog. Man kommer derfor derfra med en masse forskellige indtryk, oplevelser og tanker. F.eks. fik jeg en helt glad og varm følelse i kroppen af to mænds fremførelse af dejlige kærlighedssange i et rum udsmykket med farvet lys. I et andet rum fik en ord- og billedcollage os til at reflektere over vores selviscenesættelses- og selvrealiseringsbehov i en verden præget af individualisme og sociale medier på en både tankevækkende og humoristisk måde.

Til gengæld var der også performances, som var lidt svære at gå til. Hvis man ikke var med på vognen, kunne det til tider føles lidt for ’artsy’ og derfor blive langtrukkent og svært at forstå. Denne forestilling kræver, at man går ind med et åbent sind og lader sig rive med af de til tider meget mærkelige performances. Hvis man ikke lader sig flyde ind i kunstnernes universer, så kan det være svært at nyde deres optrædener. Derudover havde jeg svært ved at se, hvordan de forskellige værker kunne bindes sammen. Det føles mere som om, at jeg har været inde og se fire individuelle forestillinger, som tilfældigvis blev spillet imellem hinanden. Det overordnede indtryk blev derfor lidt rodet og usammenhængende. Så selvom hver performance var rigtig god på hver sin måde, så kom jeg af sted med en lidt blandet følelse.

… du vil have en markant anderledes teateroplevelse, som kan efterlade dig i tankemylder i flere timer efter. Hvis du kan formå at gå til forestillingen med et meget åbent sind uden at være allergisk over for de mere abstrakte, kunstneriske elementer, så kan jeg garantere at det bliver en oplevelse ud over det sædvanlige.

Der er desværre allerede udsolgt de få dage forestillingen har tilbage ude på Magneten, men hvis den her anmeldelse gjorde dig sulten, så hold endelig øje med Salon New Loves kommende arrangementer. Billetterne til denne forestilling kostede 90 kr.