Anmeldelse: Livsens Ondskab

Spillested: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 18. februar – 12. april

★★★★

Livsens Ondskab er oprindeligt en roman skrevet af Gustav Wied i 1899, som nu er blevet dramatiseret af Nørrebro Teaters egen teaterdirektør, Mette Wolf. Her skildres et lille lukket samfund, hvor alle har nok i deres eget, og hvor man risikerer spot og pegen fingre ad, hvis man falder udenfor normen. Og dét gør den nærige Thummelumsen (Peter Zandersen), som knokler sig selv halvt ihjel ved at tjene byens bedre borgerskab i forskellige jobs, alt sammen for at kunne opfylde drømmen om at købe sin fædrene gård tilbage. Thummelumsen må dog skuffet indse, at det ikke bliver helt, som han havde håbet, da det endelig lykkedes ham. Omkring Thummelumsen og resten af det forsmåede lillebys samfund cirkulerer den diabolske Knagsted (Tom Jensen) og den følsomme og idealistiske overlærer Clausen (Ole Lemmeke), der, som djævelen og englen på skuldrene, udgør en vel næsten filosofisk kommentar til både den skildrede fortælling og livet selv.

Selv om dette snildt kunne være et tragisk mareridt, er der i Nørrebro Teaters opsætning skruet fuldt op for komikken og det syrede, hvilket synes at komplimentere Gustav Wieds stil på fineste vis.

Nørrebro Teater har med denne forestilling fundet et udtryk i både æstetik og fortællestil, som komplimenterer fortællingen om Thummelumsen på bedste vis. Der er på én gang noget dystert og samtidig fuldstændig gakket og syret over den måde, den lille by og dens beboere skildres på – i alt fra det skæve scenegulv, man nærmest bliver søsyg af at kigge på, til de storladne (men samtidig også simple) kostumer til den meget ekstroverte spillestil. Mange af disse har helt klart også til formål at fremme komikken, der på ingen måde er sparet på her. Og det er virkelig sjovt! Ikke kun i de mest åbenlyse falden-på-halen-øjeblikke, men faktisk allermest de steder, hvor der er kælet for de helt komiske, små detaljer. Man sidder virkelig med fornemmelsen af, at man konstant ville opdage nye sjove detaljer – særligt i spillet – ved at se forestillingen flere gange. Skuespillerne spiller med så stor sans for karakterdeltalje, at det er en fryd alene at observere deres mimik og timing. Her udmærker særligt Peter Zandersen og Marie Knudsen Fogh sig. Det må dog også understreges at Tom Jensen og Ole Lemmeke virkelig er forrygende; når to skuespillere kan spille med så meget volumen og sanselighed på samme tid, er det altså svært ikke at lade sig betage.

Indimellem kan det dog også kamme over i en smule for meget prutte/bøvse-humor til min smag. Det er okay med en lille smule af dette, men det får af og til lidt for meget plads. Desværre er der også scener, som synes at virke en smule for lange i forhold til, hvad de egentlig bidrager til handlingen med, og det er med til at skabe en lille smule ubalance i fortællingens dynamik og fremdrift.

Overordnet set er Nørrebro Teater dog kommet virkelig godt i mål med denne forestilling, og jeg går meget glad og opløftet ud i februar-regnen, da skuespillerne har bukket og scenelyset er slukket.

… du ikke har noget imod at komikken bliver lidt stor og ‘ekstrovert’ i det. Du skal også se den her forestilling, hvis du gerne vil se en ret fantastisk og sjov fortælling, som her leveres af et hold meget dygtige skuespillere.

Er du under 25 koster de billigste pladser på Nørrebro Teater 225. Er du lidt ældre, men har studiekort, slipper du med 250 for samme plads. Man kan dog også få klapsæder i siden for sølle 100 kroner uanset alder!