Anmeldelse: Livet, hvor svært ka’ det være?

Spillested: Folketeatret (Hippodromen)
Spilleperiode: 9. februar – 11. marts

Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★

Livet, hvor svært ka’ det være?
er venskabskrønike; en beretning om kammeraterne Tom og Alex’ (Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard) livslange venskab, fyldt med masser af barneærlig loyalitet og storslåede opdagelser garneret med humorfyldt og let akavet mandekærlighed. Kronologien i forestillingen er vendt 180 grader på hovedet, og i stedet for, at vi møder vennerne Tom og Alex over barndommens lakridspiber, møder vi dem ved deres livs sidste stoppested – i hver deres urne. Forestillingen indledes således med kapitel 10 og tæller derfra, scene for scene, kapitel for kapitel, gradvist ned gennem livets store og små bump og glæder fra dér, hvor det hele sluttede med to ældre herrer med rollatorer og robotstøvsugere, der deler bagerens gode mazarintærter. Sådan som de altid har gjort. Herfra tæller uret ned, hjerteslagene bliver kraftigere og huden glattere, indtil vi er helt tilbage til kapitel 1: dengang med lakridspiber i lommen og snefnug på tungen. Selve scenografien i forestillingen består af få, men virkningsfulde elementer, der forandres mellem hver scene og skaber en fin dynamik gennem historien. Denne understøttes af en både farverig og foranderlig lyssætning, der bidrager til at skabe skift mellem alt fra norske laksefjorde til en drabelig polterabend.

Det gode og det knap gode
Det er ingen tvivl om, at det har været sjovt at være med til at skabe denne forestilling, for
Livet, hvor svært ka’ det være? er bestemt en lun forestilling, der aftvinger sit publikum en solid håndfuld latterbrøl undervejs på de fem kvarter forestillingen varer. De komiske scenarier er mangfoldige, både i antal og udtryk, og d’herrer Lykke- og Ellegaard formår at skabe både absurde, rørende og vanvittige øjeblikke i deres fine portræt af mandevenskaber med dertilhørende op- og nedture. Når det så er sagt, og grinene ligeså stille har fortaget sig på publikumsrækkerne, så virkede forestillingen en smule uforløst. For selvom det er sjovt, så bliver det store drama aldrig rigtig manifesteret i den lille historie om de to mænd, hvilket havde været helt fantastisk, for så havde forestillingen netop ikke blot været en fortælling om Tom og Alex, så havde det været et ganske storslået epos om alle mænd og alle deres genvordigheder. Men desværre skal ethvert tilløb til lidt mere dybde afbødes med en skefuld humor, således at ingen slår sig unødigt, og det er ærgerligt. Når det er sagt, så er forestillingen bestemt ganske seværdig og rummer mange hyggelige og hjertevarme øjeblikke, der bestemt kan lune én på en kold vinterdag.

… du har let til latter og trænger til at komme lidt ud af lejligheden. Tag evt. din far med og drik et dejligt glas vin inden, så bliver den en fremragende aften.

Den billigste model er 100 kroner for en billet, men så skal du også være under 25. Er du blevet derover, men er i besiddelse af et gyldigt studiekort kan det gøres for 125 uanset alder. Er du bare helt almindelig og voksen er løssalgsprisen 200 kroner for den billigste billet.