Anmeldelse: 1001 Nat

Spillested: Teatret Zeppelin
Spilleperiode: 28. januar – 21. marts 2017

★★★★★

En af verdenslitteraturens helt store klassikere! Det er fortællinger fra de eventyrlige arabiske himmelstrøg, som her sættes op i en børne- og familievenlig udgave på det lille charmerende teater på Vesterbro. Rammefortællingen er historien om kong Shahriyars, der efter at have fået knust sit hjerte gifter sig med en ny kvinde hver dag for blot at lade hende halshugge den næste morgen. En dag sætter den modige kvinde Sheherezade sig for at redde byens kvinder ved selv at gifte sig med kongen og hver nat sikre sig sin egen overlevelse ved at tryllebinde kongen med de fantastiske eventyr, vi kender fra 1001 Nat. Herfra tages publikum igennem kreative udgaver af velkendte historier som fx Alibaba og de fyrretyve røvere og Sindbad Søfaren.

Det mest bemærkelsesværdige ved Zeppelins udgave af de til tider noget barske fabler er den helt enorme kreativitet, hver enkelt historie er fortalt med. Først og fremmest er selve rummet enormt veludnyttet, idet vi som publikum sidder på begge sider af den flisebelagte scene, som med ganske få rekvisitter, et flot stjerneloft og en række simple lydeffekter kan skabe et væld af forskellige rum. Skuespillerne er gode til at have øje for deres publikum, som hovedsageligt (den dag jeg ser forestillingen) består af børn. De formår at skabe trygge rammer, hvor både det sjove og brutale kan få plads. Jeg er helt vild med, at børnene ikke søges forskånet for de grove sider af eventyrene, hvor f.eks. Alibabas brors krop parteres i fire dele af de farlige fyrretyve røvere. Zeppelin har med andre ord en helt enorm tiltro til deres publikum, og det er dejligt befriende, at der i deres version af eventyrene også er plads til det uhyggelige. De mange børn omkring mig virker  i hvert fald mindst lige så begejstret og revet med som mig.

Selv om der på plakaten står familieforestilling, behøver man ikke at kende et barn for begive sig ind i teatermørket og lade sig forføre af den arabiske magi. Det er nogle fantastiske historier, som både voksne og børn kan få helt enormt meget ud af. Det er magisk, og det kunne alle grå hverdage godt bruge et skud af ind imellem.

Du gerne vil have et fantastisk litterært værk serveret på fornemmeste vis. Det føles lidt ligesom at tage en dejlig varm dyne på her midt i vinterkulden.

Du slipper med 95 kroner, hvis du er under 25. Hvis I er en gruppe på 6, er det sølle 40 kroner, I må slippe. Normalpris 165 kroner!