Anmeldelse: Blottet

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode: 28. – 31. januar
Anmeldt af: Andreas Dissing Hyttel

★★★

Blottet er en forestilling om voldtægt. Det er et svært og ikke mindst tabubelagt emne, og forestilling fremtræder således som et forsøg på at italesætte emnet med fokus på de gennemgribende, menneskelige konsekvenser et sådant overgreb har for ofret. Det er altså en på mange måder vigtig forestilling, der ikke bliver mindre relevant af, at den tager udgangspunkt i instruktør, Iben H. Philipsens, personlige oplevelse med et seksuelt overgreb, da hun selv var ung.
Philipsen har valgt et poetisk og sanseligt udtryk til at formidle sin historie. Det er et lyrisk tekstunivers, der står i centrum for forestillingen, der primært består af svævende og poetiske ordkonstruktioner. Teksten bliver leveret af tre kvinder, der alle spiller den samme kvinde, og alle komplimenterer den lyriske tekst med poetiske kropslige udtryk.

Der er ingen tvivl om, at Blottet som forestilling har et kæmpe potentiale. Emnet og fortællingen rummer store mængder sårbarhed og vemodighed, men også håb. Man håber som tilskuer inderligt på at blive ’ramt’ og ikke mindst opnå en større forståelse for den menneskelige tragedie, der kan være så svær at sætte sig ind i. Det frustrerende ved Blottet er bare, at disse forhåbninger aldrig rigtig når at blive indfriet. Den poetiske tekst, der står centralt i forestillingens udtryk, bliver mere distancerende end inddragende og ’gennemborende’, og man savner at teksten netop er ’blottet’ og taler mere direkte til én. Momentvis er der passager, hvor teksten er mere nede på jorden og direkte i sit sprog, og det er netop i disse banale tekstlige øjeblikke, at man som tilskuer bliver ramt, og i højere grad rent faktisk forstår hvad der går igennem et menneske, der er blevet offer for et overgreb.

Hvor poesien i overvejende grad halter i teksten, fungerer den noget bedre i det visuelle udtryk, hvor der flere gange bliver skabt flotte æstetiske billeder i samspillet mellem lys, meget udtryksfulde – men simple – kostumer og skuespillere, der kæmper en brav kamp med en krævende tekst og iscenesættelse. Her skal der især Josephine Raahauge nævnes, fordi hun beviser sig som en yderst udtryksfuld og indlevende skuespiller.

Blottet er en utroligt vigtig og relevant forestilling. Havde den blot i endnu højere grad formået at kommunikere sin smerte direkte til os, kunne det have været én af de forestillinger, der sad i kroppen mange dag efter, at man havde forladt teatret.

… du er til lyrisk og abstrakt teater, der fortæller en meget personlig og yderst vigtig historie.

Hvis du er ung under 25, eller studerende, kan du komme i Bådteatret og se Blottet for små 80 kr.