Anmeldelse: Lampedusa

Spilleperiode:
12. – 31. januar
Anmeldt af:
Stinne I. Henriksen

★★★★★

Lampedusa
er den første danske opsætning af den engelske dramatiker Anders Lustgartens teaterstykke ved samme navn. I stykket møder vi først fiskeren Stefano (Jesper Hyldegaard), der nu tjener penge ved at (ind)fange lig af mennesker nær den italienske ø Lampedusa i Middelhavet – en ø, der for mange flygtninge bliver første pitstop på vejen mod det europæiske kontinent. For mange af disse skæbner når Lampedusa dog ikke at blive det første stop på vejen mod et bedre liv uden krig og død, inden Middelhavet bliver deres endegyldige stoppested. Fortællingens anden person er den studerende Denise (Charlotte Munck), der tjener til dagen og vejen som inkasso-opkræver i et privat kviklåns-firma og møder op i folks private hjem for at afkræve penge. Gennem disse to helt forskellige karakterer og deres personlige livshistorier, præsenteres vi for dilemmaet mellem flygtningekrisen – og specifikt en bådkæntring i 2013, hvor over 350 døde ud for Lampedusas kyst – og Europa, som både ønsker at passe på sig selv og velfærden og også har en (moralsk) pligt til at hjælpe mennesker i nød.

Hvad får man, når man lægger Andreas Dawes enkle og intime iscenesættelse af Lustgartens gribende og aktuelle tekst sammen med to ubegribeligt dygtige skuespillere, der gør teksten levende, nærværende og rammer os dér, hvor det gør ondt? Man får et sjovt, alvorligt og helt unikt stykke, som fortjener at blive set og oplevet! Andreas Dawe har nemlig truffet et modigt valg: Glem alt om den klassiske opdeling af scene og sal, publikum og skuespiller. Her sidder vi, publikum, i en lille rundkreds på stole og meget af tiden sidder de to skuespillere iblandt os eller bevæger sig rundt i cirklens midte. De vender ryggen til (selvsagt på forskellige tidspunkter alt efter hvor man sidder), stirrer os dybt i øjnene, når de taler og puffer endda til enkelte blandt publikum for at få anerkendelse og forståelse. Det giver skuespillerne mulighed for at løsrive sig fra teatrets storladenhed med høj tale og store følelser, fordi selv den laveste tale og den mindste ansigtsmimik her bliver virkelig tydelig i stedet for at forsvinde i lyseffekter eller endda bliver umulig at se pga. for stor afstand mellem ’os’ og ’dem’.

Helt minimalistisk er iscenesættelsen af Lampedusa altså – og det kræver skuespillere, der kan deres skuespiltekniske kram for at løfte den store opgave, det er, at gøre rent taleteater spændende at overvære hele vejen igennem. Men det gør de her! Charlotte Munck gør det endda, selvom hun for nylig er trådt til som skuespiller pga. sygdom. Hun sidder sågar med manuskriptet i hånden undervejs, men det er fuldstændig underordnet. Til trods for disse hårde odds, så er hun nemlig god, at det føles som om, at ingen andre end hende kunne have spillet den rolle og dét må være et af de største succeskriterier.
Der er med andre ord intet at sætte en finger på her. Man skal dog være opmærksom på, at Lampedusa nok mest er for den vante teatergænger. Er man ikke så bekendt med teater, så vil man måske ikke værdsætte forestillingen på helt samme måde, fordi en sådan form for taleteater blandt andet kræver publikums fulde tilstedeværelse hele tiden, så man ikke mister ’tråden’ og overblikket.

… du vil opleve velskrevet dramatik, der – uden at være hverken politisk korrekt eller ukorrekt – berører aktuelle politiske problemstillinger om, hvem vi er i Europa og i hvor høj grad vi har en forpligtelse overfor de magtløse og traumatiserede flygtninge, der kommer hertil. Og nå ja, hvis du er interesseret i at se skuespiludførelse af en helt særlig kaliber, så bliver du også nødt til at se Lampedusa.

Billetten kan fås for 80 kr. for unge under 25 år og ellers koster den 150 kr. pr. styk. Er man seks unge under 25 (eller flere), der går sammen, så koster hver billet kun 40 kr.