Anmeldelse: 3 x Beckett

Spillested: Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 23. januar – 21. februar
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★★★

Samuel Beckett var en af de allerstørste stemmer inden for den tradition, der kaldes det absurde teater. Den irske forfatter og dramatiker er bedst kendt for stykket Mens vi venter på Godot og sin karakteristiske brug af hverdagssprog til at beskrive eksistentialistiske problemer. 3 x Beckett er tre monologer, som har hver sin tilgang til temaer som alderdom, ensomhed og en eksistentiel tvivl på selvets plads i verden. Der er tale om monologerne Ikke Jeg, Hva’ Joe og Krapps Sidste Bånd, som fremføres direkte efter hinanden (med pause mellem anden og tredje monolog) i Østre Gasværks stemningsfulde, mørklagte foyer.

3 x Beckett er et virkelig fint indblik i et hjørne af Becketts forfatterskab og hans på én gang dystre og komiske universer. De tre monologer er afsluttede tekster, som har forskellige sceniske udtryk, men mørket og den ensomme aktør på scenen binder dem sammen. Ellen Hillingsø speedtalker sig igennem Ikke Jeg, som næsten gør tilskueren forpustet. Det altopslugende mørke skaber en optisk illusion, hvor hendes røde mund opleves som det eneste eksisterende objekt i verden – en meget stærk effekt. I Hva’ Joe sidder Morten Grunwald alene på scenen imens en indre stemme (Ulla Henningsen) taler til ham, og vi kommer tættere og tættere på hans elendighed. Som kronen på værket følger Krapps Sidste Bånd, hvor Tommy Kenter spiller den fordrukne og desillusionerede Krapp, der sidder i mørket ved et bastant bord og lytter til gamle dagbogsindspilninger af sine erindringer. Her optræder sekvenser, der har karakter af decideret slap stick-humor, hvilket er et dejligt, forløsende afbræk fra den tunge, men dragende atmosfære i de to foregående tekster.

De tre monologer er iscenesat med en kompromisløs respekt for Beckett og hans scenisk og tekstligt gennemførte værker. Der er uden tvivl en særlig kærlighed til den ikoniske forfatter i Walter Asmus’ og Morten Grunwalds iscenesættelser, som holder rekvisitter og scenografi på et absolut minimum – lige i Becketts ånd. Især Kenters afbildning af den gnavne Krapp og hans samspil med en båndoptager af ældre dato er virkelig en fornøjelse at overvære.

… du endnu ikke har stiftet bekendtskab med Samuel Becketts forfatterskab og vil have en yderst kompetent introduktion til det – eller hvis du er garvet Beckettfan og vil opleve en simpel, men virkningsfuld iscenesættelse af tre af hans monologer.

Hvis I er minimum to unge under 25 år, koster billetterne 100 kr. pr. stk. Er I to studerende med gyldigt studiekort, er det 125 kr. pr. billet.