Anmeldelse: MADness

Spillested: Teater Grob
Spilleperiode: 21. januar – 4. februar 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★

MADness hedder forestillingen, der i går havde premiere på Teater Grob. Men hvad er det for et vanvid, de har begivet sig ud i? Jo, det er faktisk slet ikke kun Grob, der er blevet vanvittige. Det er os alle – alle os madudsmidende typer, der måske er lidt for bange for visne porrer og mælk, der har fået en ny konsistens. For det er netop dét MADness handler om, altså ikke kun porrer og mælk, men om madspild. Udgangspunktet er fænomenet “at skralde”, og derfor har to affaldscontainere da også indtaget ganske prominente roller i aftenens forestilling. Derudover er scenen stort set blottet og overladt til de to skuespillere, der gelejder os gennem en fortælling om, hvem der skralder – og ikke mindst hvorfor. For grundene til, at folk tromler rundt i supermarkedernes skrald i ly af natten er tydeligvis lige så forskelligartede som folkene selv.

Det gode og det knap så gode:
MADness er en god teaterforestilling, for man er fremragende underholdt langt det meste af tiden. Forestillingen er både vedkommende for en garvet skralder som undertegnede, men jeg tror bestemt, at det var en mindst lige så god (og informativ) forestilling for alle, der aldrig har væltet sig i en Irma-container en mørk og stormfuld aften. Men netop fordi MADness var spækket med information hentet fra diverse facebook-grupper om skraldning, bakteriologer og sågar Max Webers protestantiske nytteetik kom forestillingen elegant uden om at være en banal omgang for-eller-imod, men i stedet en interessant indføring i et univers, der er præget af skam, stolthed, idealisme og hygiejne. Men netop fordi der i MADness bliver serveret rigtig meget information er det derfor en lettelse, at forestillingen bæres af solide skuespilpræstationer. Både Olaf Højgaard og Anne Voigt Christiansen leverer varen, og for begges vedkommende gælder en lækker og listig mimik, der mange gange medvirker til at sætte drilske streger under gode pointer undervejs. I den lidt tungere afdeling blev forestillingen nogle gange lidt langtrukken, som da Christiansen tøflede henover scenen med en plante i snor uden hverken replik eller skraldemæssig relevans, hvorfor vi på stolene aldrig rigtig fik mulighed for at forstå, hvad det mon handlede om. Sådan havde MADness sine små bump på vejen, og selvom handlingen var udmærket, var fem kvarter nok lidt for lang tid at skulle udfylde.

…du alligevel er på vej ud at skralde og har brug et stop på vejen inden du kaster dig ud i de nørrebroske containere. Du kan også bare se den, hvis du gerne vil i teatret uden, at det skal være alt for tungt i røven, for du får en god griner for pengene.

Den helt billige model kræver fem venner, for så kan I se MADness for 40 bobs pr. snude, men går det ikke, så koster det 75 kr. med gyldigt studiekort.