Anmeldelse: Det som diktatoren ikke sagde

Spillested: Takkelloftet i Operaen
Spilleperiode: 6. – 16. december 2016
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

Det som diktatoren ikke sagde er en nyskreven monolog af den tunesiske dramatiker (og jurist) Mériam Bousselmi, der portrætterer Det Arabiske Forår set med diktatorens øjne. Handlingen er således henlagt til Mellemøsten, hvor en afsat diktator, spillet af Joen Bille, er i eksil efter at være blevet afsat af folket under Det Arabiske Forår. Igennem ca. halvanden time inviteres publikum med helt ind bag facaden, dér, hvor både de mørkeste og lyseste tanker er. For hvordan ser revolterne i den arabiske verden ud – set fra magthaverens side? Hvilke tanker gør en afsat diktator sig om sit folk, sit land og sig selv? Det er de spørgsmål, Bousselmi går i krig med i Det som diktatoren ikke sagde, og svarene er bestemt ikke altid pæne.

Flankeret af enorme tæpper, der langsomt glider over scenen og et bagtæppe af taburetter, skaber Joen Bille et særdeles intimt rum, der understreger, at vi er helt nede i de dybeste afkroge af tankerne. Og tæpperne spiller en væsentlig rolle fra forestillingens første minutter, da diktatoren bogstavelig talt trækker tæppet væk under sit eget fundament og forvandler stringens til kaos på ét sekund, da hele balladen ramler om ørerne på ham. Symbolikken er til at tage og føle på.

Det som diktatoren ikke sagde er i dén grad teater til tiden, for selvom Det Arabiske Forår i nogen grad ikke længere ruller, som det gjorde for et par år siden, så rammer forestillingen direkte ned i de pinefulde problemstillinger, som alverdens politiske institutioner udfordres af, og det er i sig selv ret fedt. Og når denne rolle så spilles af Joen Bille, så bliver forestillingen for alvor interessant, for han forstår karakterens nuancer: kærligheden til fædrelandet, bekymringen for folket og ikke mindst sin egen fuldkommenhed. Han skaber dermed en diktator, der nok siger outrerede ting, men som man et eller andet sted får sympati med, og hvis lynende skarpe intelligens ikke kan andet end at imponere. Min eneste anke i forhold til denne forestilling var dens brug af projektioner, der til tider stjal fokus.

… du vil se fedt teater, der i smertelig grad er relevant i år 2016.

Er man under 25 år, så koster det 147 kr. og der er enhedspris i salen, så jo hurtigere man køber, jo bedre sidder man.