Anmeldelse: November November

Spillested: Kvarterhuset
Spilleperiode: 25. – 28. november 2016
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Forestillingen går i gang, og vi ‘skriver under’ på en kontrakt om, at vi i den følgende time vil lade vores fremtid blive kortlagt og overlade de store beslutninger og gøremål i livet til nogle højere magter. ‘Vi’ bliver ringet op og svarer på en brugerundersøgelse, og så er ‘kontrakten’ underskrevet. Som Teaterkandidaterne selv beskriver det er vi “efterfølgende forsikret en succesrig karriere med en fast indkomst, en lys københavnerlejlighed og et stabilt forhold, dog med mulighed for skilsmisse.”

November November beskriver den danske ungdom og frygten for at blive voksen med en på forhånd planlagt fremtid. Alle problemer, store som meget, meget små, bliver behandlet. Dårlige mandage, tirsdage, onsdage, torsdage, fredage OG weekender med alt for meget arbejde. Her undersøger vi sammen, hvad der er hipt, fedt, nice eller bare mega nederen.

Teaterkandidaterne er et teaterkollektiv, og de har sammensat en forestilling, der på mange måder iscenesætter den danske ungdom perfekt. Sammen med publikum reflekterer de over de mange problemstillinger, der berører vores ungdom, og hvor er det skøøøønt, at der er nogle unge skuespillere, der skaber et ungt kollektiv, og så faktisk laver en rigtig fin forestilling. De stærkeste scener ligger uden tvivl hos Joos Støvelbæk, hver gang han taler i telefon med sin fremtid og de mennesker, der kan hjælpe ham med at få en bedre fremtid; brugerundersøgelserne. Selvfølgelig. Stemmen i den anden ende fortæller ham, at han indenfor de næste 15 år vil have villa, volvo og vovse – hvis han skriver under på deres kontrakt. Hver gang de er i centrum, er man hooked og mærker en oprigtig frygt for ikke at kunne være herre over egen fremtid! I det hele taget er det nogle dygtige, unge skuespillere, og så er det bare ret befriende at se en forestilling, hvor man kan nikke genkendende til stort set alle problemstillinger.

Forestillingen viser på godt og ondt, hvad den danske ungdom kan og ikke kan, samt hvilke udfordringer man står overfor. Det bliver desværre lidt forvirrende, fordi November November vil for meget på én gang. Det er jo også fuldt ud forståeligt, at de vil det hele, når det er en debutforestilling, men måske er det for meget både at presse en almindelig teaterforestilling, stand-up show og teaterkoncert sammen i én forestilling. Selv starter de ud med at sige, at de vil ændre verden uden at ændre verden. Det er et utroligt ambitiøst projekt, som man på mange måder ikke helt kan finde hoved og hale i. Der er ikke nogen handling som sådan, da det blot er små brudstykker af hverdagen – derfor kunne det have været befriende med en mere helstøbt forestilling og en kronologisk fremgang. Dog bliver samtalerne og brugerundersøgelserne en slags bindeled, der skaber en vis fremgang.

Verden er ikke forandret, da vi går derfra – og det skulle den jo egentlig heller ikke være, men vi har været vidner til en fin, lille forestilling, der forsøger at sætte gang i tankerne om ungdommens egen fremtid. Måske får den os alle til at slappe lidt mere af og dermed tage tingene, som de kommer og lade være med at booke og planlægge samtlige weekender og hverdage frem til april næste år.

Du skal se den, hvis…
… du trænger til et frisk pust og nye ansigter. November November er en rigtig fin forestilling med stof til eftertanke. Det kunne være en perfekt forestilling at få ud på de danske folkeskoler.

Hos Teaterkandidaterne bestemmer du faktisk selv, hvor meget du vil give for en billet (dog mindst 10 kr.). Du kan donere lidt penge til projektet med 100kr, eller du kan gå efter den brune billet til kun 10 kr.