Anmeldelse: VELCRO

Spillested: Huset-KBH (på STAGE)
Spilleperiode: 23. – 26. november 2016
Anmeldt af: Nicolai Duckert Perrild

★★★★★

Ved projektets begyndelse var der bare fastlagt en titel og en scenografi. Siden har skuespillerne i samarbejde med instruktøren udviklet indholdet gennem en række workshops. På den måde har det ikke været et manuskript fra start, der har styret processen, men der har blot været en scenografisk ramme, hvor gruppen på forskellige måder har arbejdet med titlen VELCRO. Disse undersøgelser er kogt ned til denne lille forestilling, der består af fire sekvenser, hvor otte skuespillere portrætterer forskellige relationer og følelser, der tager afsæt i nogle kendte hverdagssituationer. VELCRO er nemlig en forestilling, der handler om relationer mellem (moderne) mennesker. Det handler om at forstå sig selv og forstå hinanden, om at sidde fast i et forhold og at turde springe rammerne og tænke ud af boksen, når livet bliver for ensporet. Scenografien er simpel og består af et tårn af otte lysende kasser, der kan rives fra hinanden og bygges op igen på nye måder. De symboliserer en form for menneskelig tilstand, som – når de bliver sat sammen – illustrerer et helt menneske. Alle skuespillere bærer samme uniform: en hvid T-shirt og selebukser, der har karakter af et klassisk mimerkostume. På scenen fortæller skuespillerne hver deres historie, men sammen beskriver de noget af det, som et (helt) menneske er sammensat af.

Forestillingen varer bare 45 minutter og er derfor i et utroligt behageligt format. En forestilling behøver slet ikke at være lang for at sige noget – eller endda sige meget. Det er snarere befriende at kunne forlade VELCRO og føle, at man gerne ville have lidt mere. Jeg var underholdt hele vejen igennem og det her er et fint eksempel på, at man ikke altid behøver at gå i de store etablerede teatre for at få en god teateroplevelse.

Forestillingen er en blanding af fysisk teater og taleteater og er tilnærmelsesvis gennemkomponeret. Hver sekvens indeholder både en ordløs del og en taledel, og det komplimenterer hinanden virkelig godt. Det er virkelig interessant at se kontrasten mellem kropssproget og det talte ord. Det pointerer nemlig på den ene side, hvor simpelt det kan være at beskrive en følelse med kroppens sprog, og hvor kompliceret det på den anden side kan være at beskrive den med ord.
Det er svært at fremhæve nogle af de otte skuespillere frem for andre, for jeg var generelt utrolig imponeret over niveauet, og de fungerede rigtig godt som en enhed. De havde alle en uigennemtrængelig spilleglæde, som er så vigtig for en forestillings troværdighed.

Der skal også lyde en stor ros til lyddesignet, der var meget bevægende og utrolig velkomponeret. Det var uden tvivl med til at løfte forestillingen og hjælpe til at flette de små fortællinger sammen.

Det er desuden rart at se en forestilling som, så at sige, ikke føles ‘afsluttet’ pga. måden, de har arbejdet på. Man har en fornemmelse af, at de præsenterer nedslag i et udvalg af de undersøgelser, de har lavet undervejs i forløbet – og havde premieren ligget to uger senere, så havde forestillingen måske set helt anderledes ud. Det er derfor interessant at lege med på tanken om, hvordan forestilling kan udvikle sig videre her fra.

du vil opleve noget af det unge talent, som vækstlaget gemmer på og se en behagelig blanding af fysisk teater og taleteater. Og så er forestillingen i øvrigt kortere end et afsnit af “Game of Thrones”, så der er faktisk ingen undskyldning.

Hvis du er under 30 år og studerende, så kan du få billetter til 50. Husk generelt at holde et vågent øje med hvad teaterkompaniet MAKULATOR finder på næste gang.

Fotograf: Emilie Koefoed