Anmeldelse: Svantes Lykkelige Dag

Spillested: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 23. november – 23. december 2016
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★★

Hvor skal man dog starte med Svantes Lykkelige Dag? Formidable Benny Andersen skrev i 1972 verdens mindste roman, Svantes Viser, og nu har Niclas Bendixen skrevet den lille roman om og instrueret den fineste og smukkeste forestilling på Nørrebro Teater. Det er fortællingen om Svante, Nina og Benny, som måske i virkeligheden alle sammen lever i den samme krop. Svante har det hårdt. Han er både nervøs og deprimeret over sin tilværelse i Danmark. Mest af alt vil han bare gerne tilbage til Skåne, men han får sådan en forfærdelig sjösjuka (læs: søsyge), når han sejler med Malmøbåden over Øresund. Svante bliver mere og mere umulig og trist, hvilket på ingen måde kommer hans fine kæreste, Nina, til gode. Nina må dag ud og dag ind lægge øre til Svantes evige brok og rydde op efter både ham og hans nye forfatterven. Svante er godt træt af det liv, han lever. Rundt om ham ramler verden ganske enkelt lige så langsomt. Det her er en historie, som på allerfineste vis indrammer trivialiteten og hverdagen i vaskeægte Benny Andersen-stil – og sjældent har hverdagen ramt dig så smaskhårdt og smukt i ansigtet, som den lige nu gør det på Nørrebro Teater.

Ååååh, Nørrebro Teater, der er så absurd mange gode ting ved den her forestilling, at det er svært at vide, hvor man skal starte. Anders W. Berthelsen er Svante, men han er også Benny, og han er også Anders W. Berthelsen. Lise Baastrup er Nina, men hun er også lidt Benny og Svante, og hun er også Lise Baastrup – det virker helt umuligt og absurd forvirrende, men er det så absolut ikke. Kemien mellem Anders og Lise er så fænomenal og noget af det bedste længe set på den danske teaterscene. Det er tydeligt, at også dé har det sjovt med det, de laver, hvilket er en skøn kvalitet for en forestilling. Det lægger op til, at forestillingen kan være noget nyt hver aften, fordi de to hele tiden leger med karaktererne – om det så handler om en fiktiv pølsevogn, en aften ved klaveret eller noget helt tredje er ligemeget. Deres sans for detalje og timing i spillet er on point, og med dette formår de både at få os til at hyle af grin og lige bagefter sidde rørte til tårer. Vi kunne snakke længe om, hvor absurd dygtige disse to mennesker er – men lad os sige det ganske kort: Vi har sjældent set mage. De to suppleres af et kæmpestort folkekor på scenen, som på én gang er en del af scenografien og en musikalsk medspiller. Der er gjort et fantastisk arbejde med de nye arrangementer af sangene, og de passer som fod i hose med resten af forestillingens udtryk. Vi sidder bare tilbage med et spørgsmål – HVOR KAN VI KØBE DEN PLADE?!

Så er der scenografien, som vi jo egentlig også kunne bruge timer på at rose. Julian Juhlin er en af vores største favoritter, når det kommer til scenografer. Han skuffer bestemt heller ikke. Tværtimod overgår han nærmest sig selv i den her forestilling. Det billedlige udtryk er overvældende, smukt og rummer et hav af fortællinger og udtryk i sig selv – alene den visuelle side gør forestillingen et besøg værd, og det er alligevel ikke så ofte, man kan sige det.

Forestillingen er dels en fortælling om livets banalitet men er lige så meget en fortælling om den skabende kunstner – og det være sig både Benny, Svante, Lise og Anders’ kunstneriske arbejde. Den bevæger sig hele tiden i et meta-spændingsfelt, og det gør forestillingen dynamisk og levende. Tiden flyver afsted, og man har lyst til at blive hængende i dette fantastiske, forførende og fængende univers. Forestillingen er overraskende rørende, og vi sad begge med våde øjne, da lyset blev slukket på scenen. Svantes Lykkelige Dag er underholdning med nærvær, præcis som Svante ville det og ikke udelukkende med komik, som han hele tiden frygter.

Det kan lyde som en gammel kliché, men denne forestilling er virkelig en god reminder om, at de helt gode ting også kan findes i hverdagen. For livet er jo ikke det værste, man har, og selvom det indimellem kan blive lige lovligt tungt og gråt, så skal den smukke morgenstund nok komme til sidst. Niclas Bendixen og resten af hans fænomenale hold kan roligt være stolte af, hvad de har skabt, for det er intet mindre end et sandt mesterværk, som alle bør se!

… der er ikke noget “hvis” her. Du skal bare rejse dig og løbe ned på Nørrebro Teater og købe en billet til denne formidable forestilling. Seriøst! Vi mener det! Hvis du vil livet, skal du se den her, og som Ghita ville have sagt: “Hvem er det, der ikke vil livet?”

Nørrebro Teater har en skøn sal, og man ser godt, hvor end man sætter sig. Vi vil vove at påstå, at scenografien kun bliver bedre jo længere væk, man kommer. Til gengæld kan du nyde detaljerne i Anders’ og Lises mimik på de forreste rækker. Bagerst i salen kan man få billetter til 125 kr., hvis man er under 25 år – men hvis man lige tager sin gode ven under armen (som også er under 25 år), så kan man få billetter til 100 kr. stk..