Anmeldelse: Europæerne

Spillested: Teaterøen, Asterions Hus
Spilleperiode: 16. november – 26. november 2016
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Da jeg gik ud af den store bygning på Teaterøen, langt ude på Refshaleøen, var jeg stadig i tvivl om, hvad jeg havde været vidne til, og hvad Europæerne egentlig var. Det er en virkelig kompleks fortælling, men det er åbenbart meningen. Allerede inden forestillingen bliver skudt i gang, får vi at vide af vores guide, Peter Kirk, at vi ikke skal være urolige, hvis vi ikke forstår, hvad vi ser – det er nemlig meningen. Det var sådan Howard Barker skrev sit stykke. De mange bygninger på Teaterøen er, i de 10 dage forestillingen spiller, forvandlet til 1600-tallets Wien, der i perioden omkring 1683 var hærget af krig, mord, sygdom og hor. I samlet flok går publikum fra den ene lokation til den anden, forfulgt af krigsherrer, tiggere, nonner, præster, kejsere og kejserinder. På rejsen gennem det gamle Wien bliver vi løbende tilbudt små anretninger. Vi spiser, mens vi ser på skuespillerne. Stykket er skrevet i 1987 og forsøger at beskrive den europæiske identitets udfordringer, som Barker på forunderlig vis har gjort lige så relevant i dag, som det var dengang. Asterions Hus lægger vægt på individets indædte vilje til at lære at elske i denne forestilling.

Der er ingen tvivl om, at skuespillerne virkelig er på arbejde i Europæerne! Forestillingen varer intet mindre end 4 timer med kun en lille kort pause, afbrudt af en kunstdebat skuespillerne imellem. Charlotte Muncks rolle som autoritær general og Susanne Storms smukke kejserinde er uden tvivl forestillingen største forcer. Charlotte Munck har et dragende, forpint og intenst spil gennem hele forestillingen. Det er svært at tage øjnene fra hende, når først hun træder ind i et rum. Præcis hvorfor Peter Kirk har valgt, at Munck skal spille den mandlige hovedrolle, er mig dog uklart – om det bare er for at lade en kvinde spille en mand? Samspillet mellem Munck og Storm var højdepunkterne på denne lange aften. Resten af holdet har desværre ikke sat nogle bemærkelsesværdige spor i mig.

Forestillingen indeholder mange ting, som teatret virkelig bør beundres for; idéen om et total-teater, hvor man får lov til at bevæge sig, være en del af historien, forfølges af tyrkiske toner og bliver tilbudt mad er absurd god. Idéer kan dog være nok så gode, men hvis de ikke udføres på ordentlig og elegant vis, er der desværre alt for stor risiko for, at det hele falder til jorden. Det er lige før, Europæerne gør netop dette; falder til jorden. Men cadeau til Teaterøen for at turde tage et så ambitiøst projekt på sig – jeg er lykkelig for, at nogle teatre tager chancer, og forsøger at give publikum en anderledes oplevelse. Der er intet tidspunkt, hvor jeg keder mig, trods den lange, lange spilletid.

Ærlig talt er det mig dog en gåde, hvorfor Europæerne absolut skal være madteater, og hvorfor prisen for forestillingen inkl. mad (ikke drikke) ligger på 500 kr. Hvis den eneste grund til dette er, at forestillingen varer 4 timer, og man derfor er nødt til at få noget mad og drikke indenbords for at gennemføre, burde det blot have foregået i pausen – så ville man kunne rette sin fulde opmærksomhed mod spillerne. Der er ingen umiddelbare links mellem forestillingens handling og den mad, der serveres af Martin ‘Guf’ Rasmussen. Man kan bruge lang tid på undrende at søge efter en eller anden form for kobling mellem de to, men jeg selv kom aldrig frem til et resultat.

Du skal se den, hvis…
… du hungrer efter en oplevelse, du ikke finder i det gængse teater.

Det er muligt at vælge maden fra på turen – det virker dog som om, de der gør det, aldrig rigtigt bliver en del af fortællingen. For studerende og unge under 25 år koster det 430 kr. for en billet inkl. mad, men eksklusiv juice eller vin (her betaler man hhv. 100 eller 150 kr. ekstra).