Anmeldelse: Sange for Freden

Spillested: Teater V
Spilleperiode: 18. november – 4. december 2016
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Sange for Freden starter en tidlig morgen ude i den store mørke skov, Solen (i skikkelse af Ann Hjort) er ved at rejse sig på himlen over den hvide ørn, Ørn, spillet af Andreas Jebro. Fuglenes konge, Ørns far, er netop død og unge Ørn må overtage tronen og ansvaret for samtlige af skovens fugle. Den mystiske Sorte Sygdom er ved at udrydde fuglene, og Ørn må finde en kur mod epidemien. De eneste fugle, der ikke rammes af sygdommen er ravnene, der sjovt nok også forsøger at overtage herredømmet i den store skov.

Sange for Freden er ny dansk dramatik, der er skrevet specielt til Teater V’s 10 års jubilæum af Alexandra Moltke Johansen og instrueret af teaterleder Pelle Koppel. “Sange for Freden hylder sandheden, at de hvide fugle til alle tider vil og skal herske over alle riger. At vi – med alle midler – bør aflive den truende ondskab, der banker på døren, i form af terrorister, ekstremister, barbarer, snyltere og andre psykopater.” Sådan indledes Teater V’s egen beskrivelse af forestillingen. Der er lagt i ovnen til et drama af umådelige højder mellem det gode og det onde, det lyse og det mørke. Andreas Jebro spiller Ørn med en barnlig glæde og naivitet og forsøger at forene det gode og det onde, men han må snart indse, at dette aldrig rigtig kan forenes – selv hvor meget, man end ønsker det!

Sange for Freden er et billede på hele verdens samfund, men her sat i fuglenes verden.

Scenografien er fabelagtig; én lang grå væg med mange, mange, MANGE skuffer og låger, der forestillingen igennem bruges som ind- og udgange, fængselsceller, redder og buske. Scenografien ændrer sig på sekunder fra det ene til det andet. Ikke kun scenografien er smuk. Hanne Mørups kostumer er nemlig også en fryd for øjet, især dem vi ser på forestillingens hovedkarakterer; Andreas Jebro er klædt i en kæmpe pelset kappe, Benjamin Kitters Ravn er iklædt glinsende sort stof og den unge hvide due, Filippa Suenson, bærer den yndigste hvide pufkjole. Resten af kostumerne er desværre ikke videre bemærkelsesværdige og de kedelige grå spurves kostumer ligner mere filttæpper, der er smidt rundt om menneskekroppe.

Sange for Freden er en musikalsk forestilling, og musikken er smuk – omend en smule ligegyldig for historien, desværre. Jeg går ikke nynnende fra forestillingen og har heller ingen egentlig erindring om musikkens lyd. Musikken kunne snildt have fungeret som underlæg, mens karaktererne i blot sagde replikkerne frem for at synge dem.

Forestillingens højdepunkt er uden tvivl den gyldne mekaniske fugl, som de to kloge ugler bygger til Ravn, så han aldrig længere er trist og forhåbentlig kan lade alle de andre leve i fred. Guldfugl, bliver hun kaldt. Josephine Raahauge portrætterer fuglen på vildeste og mekaniske vis. Hun udfører de sejeste bevægelser og får noget, der uden tvivl er absurd svært, til at se legende let ud.

Ligesom historien er universet for mig meningsløst. Jeg kan ikke se meningen i at lade fortællingen finde sted blandt fuglene, og om det blot er for at gøre noget anderledes og nyt? Hvis det er svaret, er det desværre ikke udført særlig elegant: form og fortælling flyder aldrig rigtig sammen. Dette reddes desværre ikke af den flotte scenografi, kostumerne eller skuespillet.

… du er ung og ny i teaterverdenen. Her får du lidt en smag af det hele, og der er hele tiden noget at kigge på, hvis handlingen ikke fanger. Sange for Freden ville passe godt til en skoleklasse og en efterfølgende snak om verdens magtstrukturer.

Som ung under 25 år kan du få billetter overalt i salen til 125 kr. – hvis du har en masse venner og kan samle seks unge mennesker (under 25 år), kan du få de selv samme billetter til kun 40 kr.