Anmeldelse: REN

Spillested: Husets Teater
Spilleperiode: 19. november – 16. december 2016
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Ren er historien om Medea: kvinden fra Euripides græske tragedie, der forvises ud af Korinth. Kvinden, der ellers ofrede alt for sin mand og sine to sønner, men nu svigtes af den selvsamme mand, da han bliver hædret som helt og får tilbudt kong Kreons datter og dermed får en stor del af landets magt. Det er intet under, at hændelsen starter en hævntørst ude af proportioner hos den svigtede Medea. Husets Teaters forestilling Ren er en bearbejdelse af Inger Christensens version af det græske værk om Medea. Ren starter sit intense drama, hvor det slutter; med to mennesker, én mand og én kvinde, siddende i hver sin side af teatersalen, fortabte og trætte. Ren er netop det; et umådeligt intenst drama mellem to misforståede og fortabte mennesker. Hver især mener de nemlig, at de gør det rette for at redde familielivet eller blot skabe en bedre fremtid for deres to sønner. For teaterdirektør Jens Albinus er historien om Medea verdens mest mislykkede integrationshistorie; Medea og Jason ankommer sammen til Korinth for at skabe et nyt og bedre liv, og Medea ofrer alt for at tage det nye samfunds idealer på sig, men hun forvises ud af landet af kong Kreon uden en chance for at vise sit værd.

Der er ingen tvivl om, hvor dygtige skuespiller Jens Albinus har hyret til denne opsætning: Marina Bouras spiller den misforståede og ulykkelige Medea, og Claes Bang påtager sig rollen som den uforbarmende Jason. De spiller til perfektion og får med en rammende intensitet sit publikum draget ind i fortællingen fra start.

Jens Albinus har desuden taget nogle virkelig interessante valg med lydbilledet. Fra start lyder en mystisk rungen for ørende, der flere gange i løbet af forestillingen ubehageligt sniger sig frem og vi tilbydes skingre, men smukke, klassiske toner. Mest interessant er dog valget til introduktionen af Medea: de velkendte toner fra Britney Spears’ Toxic spiller larmende ud af højtalerne, idet Bouras’ Medea kommer slentrende ind på scenen, mens hun stryger håret stramt tilbage. Om det er måden at vise, hvordan Jason føler for Medea, eller hvordan publikum skal føle for Medea er mig uvist, men det virker, og det indrammer Medea perfekt, for hun er toxic/giftig for sig selv og sine omgivelser, og dette bliver hendes endegyldige sammenbrud!

Man bliver kastet fra skænderi til skænderi, fra åbenbaring til åbenbaring og fra undergang til undergang – gang på gang nedbrydes forestillingens karakterer på ubarmhjertig vis. Det er en smuk og rørende fortælling, men det er også en tung sag at give sig i kast med. Denne forestilling er teater med teater på, hvor også den fjerde væg nedbrydes gang på gang, da både Medea og Jason – og også det korintiske kor – fortæller publikum, hvad der skal og bør ske. Det er en højtråbende omgang, og det er også her forestillingens svaghed ligger. Mere end halvdelen af den ellers korte forestilling (1 time og 10 min.) råbes eller skriges ud til publikum med en kraft så stærk, at man nærmest bliver blæst omkuld. Det kan godt virke trættende at holde fokus i længere tid, når man flere gange mest har lyst til at tage hænderne op for ørene, inden det bliver for meget.

Scenen er stort set ren for scenografi; det eneste vi ser på scenen er tre (ualmindeligt larmende) skolestole og en hvid håndvask på den ene af scenens sidevægge. Det lille rum er en perfekt indramning af dette intense drama, og man har fornemmelsen af at sidde hjemme i et pars dagligstue, mens man sidder utilpas og overværer deres endegyldige skænderier, velvidende om at intet vil ende godt.

Du skal se den, hvis…
… du er yderst opsat på et intenst drama udover det sædvanlige, hvor skuespilpræstationerne blæser dig bagover.

Husets Teaters sale er små, og derfor er der her skøn mulighed for at se godt, lige meget hvor du sidder! Som ung er du ovenikøbet så heldig, at du kun skal slippe 80 kr. for en billet, hvis du er under 25 år. Er du frisk og kan samle seks unge (inkl. dig selv), så kan du få billetter til den nette sum af 40 kr. pr. billet. Ingen undskyldning for at misse den her.