Anmeldelse: Livlægens Besøg

Spillested: Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 17. november – 31. december 2016

★★★★

Livlægens Besøg omhandler et berømt, vigtigt og afgørende stykke af Danmarkshistorien, som gennem tiden er blevet fortalt i form at både bøger og film. Og nu har Betty Nansen Teatret altså kastet sig over en teateropsætning af den dramatiske historie om det revolutionerende trekløver Kong Christian VII, Johann Friedrich Struensee og Dronning Caroline Mathilde. Helt kort: Vi er tilbage i 1760’erne, hvor den sindssyge Christian VII er blevet gift med den meget unge, engelske Caroline Mathilde. Rundt omkring i Europa begynder revolutionerende tanker om frihed, oplysning og lighed blandt mennesker at spire. Da kongen får den tyske oplysningsmand Struensee som livlæge, finder oplysningens tankegang pludselige vej ind i det konservative og enevældige Danmark gennem et stærkt politisk bånd mellem kongen, dronningen og livlægen.

Det er jo ikke til at komme uden om, at dette er en meget gammel fortælling, og Betty Nansen har da også valgt at holde forestillings overordnede udtryk til noget, der ligner noget historisk korrekt. Det er prægtige kostumer, hvide parykker og affekteret tale. Det kan umiddelbart godt få forestillingen til at synes som teater med teater på, men bag det flotte ydre gemmer der sig medrivende drama, fantastisk skuespil og en historie, der er vigtig at kende til for at forstå, at der engang var mennesker, der kæmpede for, at vi i dag kan leve så frit, som vi gør.

Det er en virkelig dramatisk og medrivende historie, som instruktøren Emmet Feigenberg og det stærke hold skuespillere i dén grad lykkes med at fortælle. Der er noget på spil, og skuespillerne spiller, så de sitrer af intensitet – og det er virkelig fedt! Elliot Hove spiller så vanvittigt og overbevisende, at jeg til tider helt glemmer, at han ikke er den sindssyge Kong Christian i virkeligheden. Det samme gør sig gældende for Signe Egholm Olsen, som balancerer Caroline Mathildes mange nuancer og hendes udvikling så gennemført fint og rørende. Det må dog understreges, at der i denne forestilling ikke er nogen af skuespillerne, der egentlig falder igennem, og alene deres spil gør teatret et besøg værd – hvis man vil se skuespil i absolut topklasse, så er det altså på Betty Nansen, at det foregår lige nu.
Forestillingen er ikke bare en kedelig historisk gennemgang af et revolutionerende kapitel af oplysningstiden. Der gives nemlig også plads til de interessante problematikker omkring seksuel frustration og forbudt kærlighed, som denne fortælling også rummer. De kunne måske visse steder være blevet fulgt mere til dørs i nogle af de mange karakteres fortællinger, men det hører sig dog til i småtingsafdelingen. Det er 4 meget store stjerner, jeg her kvitterer med. Denne forestilling er nemlig alt i alt meget vellykket og bestemt et besøg på Betty værd.

… du har lyst til at opleve et virkelig interessant og yderst velspillet stykke Danmarkshistorie og ikke er bange for at prøve kræfter med hvide parykker og affekteret tale.

Man kan få pladser oppe på balkonen langs siden med lidt begrænset udsyn til 95 kr. Er I to unge unge under 25 slipper I med 100 kr./stk. for fuldt udsyn på de bagerste rækker – og herfra ser man helt fint. Er du alene under 25 koster billetten 160 kr., er du studerende 185 kr., og er du hverken det ene eller andet er den billigste normalpris 260 kr.