Anmeldelse: Whiteout

Spillested: Husets Teater (i samarbejde med Rum<o>Fang)
Spilleperiode: 16. november – 2. december
Anmeldt af: Astrid Lindgreen Hjermind

★★★★

Året er 2025. Vi er på Østgrønland midt i en snestorm, og alle har vi søgt ly i et grønlandsk langhus. I stormens rasen lukkes alt ude. Vi er de eneste mennesker, og vi har kun hinanden og alle husets minder til selskab.
Whiteout er en radiofonisk teaterinstallation. Iført hørebøffer sidder vi op ad væggene i det lille hus og oplever, hvordan det får liv og fortæller sin historie. Det sker gennem interviews og lydoptagelser, som assisteres af lyde, lys og lugte. Det er en teaterinstallation for alle sanserne, hvor vi ser, hører, dufter og sågar smager på Østgrønland. Her er ingen skuespillere – kun dig og de 29 andre i publikum.

Det gode og knap så gode
Det er ret særligt at sidde en time med hørebøffer på og bare fornemme og lytte. Der er umiddelbart ikke nogen større, sammenhængende fortælling at holde fokus på. Snarere handler det om, at nogle særlige følelser og fornemmelser bliver vækket i én som publikum. Vi, der har taget skoene af, mærker sælskindene under vores strømpesokker. Vi dufter fiskesuppen, der står og simrer henne i hjørnet. Og vi hører lydoptagelser fra 1905 på en gammel transitorradio.

Det hele er meget gennemført, men man skal altså ikke forvente sig en forestilling med en klar og tydelig begyndelse, midte og slutning. I stedet får hele oplevelsen en drømmende karakter, og i ny og næ falder jeg endda hen til egne tanker og glemmer helt at høre efter. Det var dermed ikke alle erindringer, jeg opfangede og forstod til fulde, men jeg vælger at se det som en del af præmissen: At det ikke nødvendigvis er meningen, at vi skal opfange og forstå alt, men snarere at vi skal føle, fornemme og komme i en særlig sindstilstand af at være sneet inde et sted på Østgrønland. Ud fra dén præmis vil jeg sige, at Whiteout lykkes rigtig godt.

… du er fan af installationer og totaloplevelser, hvor du få lov til at træde ind i en verden og fornemme den med alle sanser uden nødvendigvis at få en sammenhængende historie med i købet.

Vi arbejder med de helt billige billetpriser: 80 kr. for en almindelig voksenbillet og kun 40 kr., hvis du er under 25 år.