Anmeldelse: Jernring

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode: 9. – 26. november 2016
Anmeldt af: Gæsteanmelder Andreas Dissing Hyttel

★★★★

Jernring er først og fremmest en stor oplevelse. Det er den ikke bare, fordi det er voksendukketeater, der er udført af performere i særklasse, men også fordi den fortæller sin fine historie på en meget opfindsom og imponerende måde, der momentvis efterlader én fuldstændig lamslået. Forestillingen er bygget op omkring komponisten Dmitrij Dmitrijevitj Shostakovichs syvende symfoni, der – med undtagelse af dukkeførernes få lyde og grynt – danner handlingens lydside. Handlingen er ganske velkendt: Hitlers invasion af Sovjetunionen i starten af 1940’erne og de fatale konsekvenser krigen og efterspillet har for de uskyldige mennesker, der er fanget i infernoet. Men det er selve måden, denne historie bliver fortalt på, der gør Jernring til noget særligt.

I Jernring bliver dukkerne styret af performernes fulde kroppe – ja, faktisk bliver de for det meste styret af flere performere på én gang, og det er en unik oplevelse at se, hvordan dukkerne bliver levende for øjnene af én og nærmest bliver mere udtryksfulde, end en skuespiller i et traditionelt teater nogensinde vil kunne være.

Da denne indledende fascination så småt har lagt sig, bliver det dog tydeligt, at forestillingen også har passager, der desværre halter. Det føles i perioder som om, at handlingen og historien ganske enkelt ikke er nok til at vare symfoniens fulde længde, og derfor er der passager, som bliver trukket for langt ud. Det er ærgerligt, fordi forestillingen rummer en utrolig mængde opfindsomhed, der, i samspil med performernes åbenlyse evner og en intet mindre end imponerende lys-, lyd- og scenografiopsætning, til tider fuldstændig overrumpler én. Især Hitlers invasion af Sovjetunionen skiller sig ud som stykkets absolutte højdepunkt, hvor lys, lyd og performerne/dukkerne går op i en højere enhed. Det ærgerlige ved dette er kun, at passagen ligger alt for tidligt i forestillingen, og man kan ikke undgå at sidde resten af forestillingen og vente på et øjeblik af samme kaliber, som desværre aldrig kommer. Forestillingens høje niveau bliver på en måde dens egen værste fjende.

Med det sagt, så skal det dog også siges, at selv når forestillingen har sine dyk, er den stadig en underholdende og imponerende oplevelse!

… du måske ikke har set dukketeater før og vil blæses bagover af at se dukker blive gjort til levende og udtryksfulde væsner for øjnene af dig i en iscenesættelse, der på en lille, intim scene til tider er ligeså overrumplende og imponerende som noget, man vil kunne opleve på de største scener.

Har du fem venner under 25, der også gerne vil se dukketeater, kan I komme ind og se Jernring for blot 40 kr. pr. person! Ellers kan unge under 25 få en billet til 70,-.