Anmeldelse: Hellig Krig

Spillested: Forskellige biografer i København
Spilleperiode:
9. – 24. november 2016
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Hellig krig er en lidt anderledes, men spændende oplevelse. Det er nemlig såkaldt “podcast-teater” – dvs. teater, du lytter til. Men med Teatergrads forestilling har du nu også mulighed for at sidde med under optagelsen af podcast-teater. Her får du en indsigt i, hvordan skuespillerne arbejder bag mikrofonen og hvordan de også selv laver størstedelen af de lydeffekter, du hører. På ‘scenen’ står tre skuespillere; Ene Øster Bendtsen, Hassan Preisler og Jesper Riefensthal sammen med de to musikere og lyddesignere Aske Øland Kjærgård og Arash Pandi. Forestillingen handler om et terrorangreb i København i 2016, hvor Danmark efterlades i ruiner, men det påstås alt sammen at bygge på virkelige hændelser.

Det er altid fedt og interessant, når nogen giver sig i kast med noget, man ikke nødvendigvis ser så meget af blandt den danske scenekunst. Det er fedt at få en teateroplevelse, som foregår under nye rammer, og projektet i sig selv fortjener derfor ros. Vi får fra start at vide, at vi kan vælge at læne os tilbage og lytte med lukkede øjne, men det er dog virkelig interessant at betragte, hvordan de fem medvirkende arbejde sammen for at skabe denne lydbaserede historie. Der er mange ting, der skal gå op og det er bestemt en historie, der kræver timing. Desværre kommer Hellig Krig ikke helt i mål på det punkt. Det skæmmer virkelig, at skuespillerne mange gange ikke kan deres replikker og kommer til at tale i munden på hinanden. De har valgt at spille uden manuskript, og det virker som et ret uheldigt valg. Manglende indlæring gør nemlig det indholdstunge og til tider forvirrende manuskript endnu svære at følge. Det virker til, at man har villet lidt for mange ting med denne historie i forhold til hvad et udtryksfelt, der primært henvender sig til én sans, kan rumme. Der bliver sprunget frem og tilbage mellem interviews, terrorangreb, tankestrømme og filosofiske betragtninger – og vi får sjældent hele meningen med. Det er svært at gennemskue helt præcist, hvad det er, der er blevet tænkt med det her manus.
Hvor forestillingen dog lykkes rigtig godt er i skabelsen af lyduniverset. Det er kræs for ørene og særligt terrorangrebene er vildt effektfulde og velspillede og det kunne snildt have fyldt mere i forestillingen. Samlet set er det en spændende oplevelse og en rigtig vigtig forestilling for etableringen af flere forestillinger i podcast-teatergenren. Lige netop Hellig Krig kunne dog have været mere gennemarbejdet.

Du skal se den hvis…
… du har mod på at slå ørene ud og opleve en historie fortalt gennem lyd og er nysgerrig på at opleve, hvordan lyduniverset skabes.

40 kroner kan det gøres for, hvis I er en gruppe på min. 6 personer under 25 år. Er du alene og under 25, må du af med 105 kroner. Normalpris er 175 kroner.