Anmeldelse: GOLD DIGGERS under the SUN

Spillested: Dansehallerne
Spilleperiode: 9.-20. november 2016
Anmeldt af: Karoline Ry

★★★

GOLD DIGGERS under the SUN er moderne dans i sin mest abstrakte form. Ni dansere ligger på gulvet, når publikum kommer ind i salen. Imellem danserne ligger der en masse stykker tøj: tørklæder, løse toppe, bukser, kjoler – alt sammen i gyldne farver og glimtende stof. Forestillingen består af en lang række soloer krydret med større, synkrone koreografier, hvor alle danserne mødes og smelter sammen til mangearmede maskiner af glitter og flagrende stof. Lydbilledet veksler imellem let og legende Bollywoodstil, tung og rytmisk bas og meditative sekvenser med naturlyde.

Publikum er placeret på to sider af scenen med front mod hinanden, hvilket skaber et scenerum med rigtige mange muligheder for perspektivskifte. De fleste af koreografierne i forestillingen er også opbygget på en måde, så danserne får vendt sig et par omgange undervejs, men de udnytter desværre ikke rummets muligheder helt til fulde. Der er rigtig mange fine soloer og brugen af glitrende tøj til at skabe bevægelser, lysglimt og lyde i rummet er også et dragende element. Oplevelsen bliver meget meditativ, da der ikke er nogen egentlig handlingsgang, men derimod en konstant strøm af dansende kroppe, der på skift indtager scenen. Indimellem indgår der elementer, der kunne minde om gudedyrkelse eller stammeritualer, men der er ikke nogen tydelig rød tråd – andet end brugen af guld.

Danserne er dygtige, men virker lidt isolerede – både fra hinanden og fra publikum. De har et meget indadvendt udtryk, som gør, at de føles lukkede og ikke rigtig kommer ud over scenekanten. Det er som om gentagelsen af deres egne bevægelser, er det eneste der findes i den time, forestillingen varer. Personligt kunne jeg godt have ønsket mig, at de anerkendte publikums tilstedeværelse tydeligere og brugte muligheden for at lege med perspektivet lidt mere radikalt. Det nærvær, som de glimtvis udviste, kunne have været dejligt at få mere af.

… du gerne vil opleve en meditativ og visuelt dragende danseforestilling med musik og bevægelser, der trækker på inspiration fra østen.

Hvis du er under 25 år, koster billetten 55 kr. Der er også en grupperabat, så hvis I er 6 personer under 25 år, koster billetterne kun 40 kr. pr. stk.