Anmeldelse: Vita og Virginia

Spillested: Teatret ved Sorte Hest
Spilleperiode: 28. oktober – 19. november 2016
Anmeldt af: Karoline Ry

Vita og Virginia
er en forestilling, der omhandler en 20 år lang kærlighedsaffære mellem de to engelske forfattere, Virginia Woolf og Vita Sackville-West. Dialogen er baseret på den brevkorrespondance, som de to kvinder havde imellem år 1922 og 1941 og opføres på engelsk (med en utroligt posh britisk accent). Forestillingen blev første gang sat op i 2011 og er nu tilbage på scenen. Den går detaljeret ind i udviklingen af kvindernes affære og giver et indblik i, hvordan mellemkrigstidens lesbiske forhold så ud. Forestillingen er ca. 2 timer og 15 min. lang inkl. pause.

Teatret ved Sorte Hest er et lille, charmerende teater, hvor publikum sidder tæt på scenen, hvilket skaber et ret intimt teaterrum. Man kommer altså meget tæt på de to skuespilleres fortolkninger af hhv. Vita og Virginia – og det bliver man også nødt til for at kunne holde fokus i denne forestilling af rent taleteater. Det er bittesmå ændringer i mimik og kropsprog, der udgør det fysiske udtryk. Resten er tekst, tekst, tekst – og der er ingen tvivl om, at de to skuespillere, Sue Hansen-Styles og Nathalie Johnston, behersker det overklasse-britiske sprog til perfektion. De udtaler hver en snørklet brevprosa-sætning omhyggeligt og ordentligt, men der er simpelthen så meget tale, at det indimellem virker som direkte oplæsning af de to kvinders brevkorrespondance. Jeg ville personligt hellere læse brevene selv end at få dem serveret på dén måde. Der mangler simpelthen noget action. Eller måske er den bare for lang.

Det sceniske udtryk består desuden af en simpel scenografi: to stole, et tungt bagtæppe af grøn velour og rækker af snor med papir klistret fast ned langs de to vægge (som vist skal repræsentere forfatternes litterære værker). Kostumerne er holdt i en tung velour-og-perlekæde-stil, som passer fint til temaet, men det hele bliver bare kedeligt. Hvis ikke det var for nogle trods alt morsomme øjeblikke i denne teksttunge forestilling, så var jeg højst sandsynlig faldet i søvn.

… du er vild med britisk engelsk og elsker underspillet skuespil i et kringlet og relativt tungt sprog.

Unge under 25 år kan få billetten til 65 kr. Hvis I er min. 6 personer under 25 år, kan I få dem til kun 40 kr. stykket.