Anmeldelse: Klokkeren Fra Notre Dame

Spillested: Fredericia Teater (senere: Gamle Scene)
Spilleperiode: 14. okt. – 14. dec.2016 (21. juni – 16. juli 2017)
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★★

En musicalopsætning af Disneys Klokkeren fra Notre Dame… og så alligevel ikke! Fredericia Teaters udgave spicer nemlig disneyklassikeren op med en del mere af Victor Hugos originale fortælling Notre Dame de Paris fra 1830’erne, end vi førhen har set. Her får vi langt mere dyster rumklang, begær og uhygge. Idet vi sætter os i teatrets sæder, befinder vi os i den mægtige domkirke i Paris; med en overvældende scenografi strækker scenen sig langs teatrets vægge ud i salen og omgiver publikum fra stort set alle vinkler. Fra siderne strømmer kappeklædte nonner og munke, mens de smukt messer det storslåede åbningstema fra Disney-filmen. Lyden runger ud i salen, som befandt vi os i den gigantiske domkirke. Munkene og nonnerne introducerer os for forestillingens hovedpersoner og indvier os i de baggrundshistorier, som i filmen undlades. Dette er et fabelagtigt træk i musical-versionen, da det giver karaktererne langt mere dybde, og pludselig forstår vi for eksempel, hvorfor Frollo har så indædt et had til sigøjnerne. Ind på scenen træder Lars Mølsted og forvandles til klokkeren Quasimodo for øjnene af os – med spørgsmålet “Hvem er et monster, og hvem er en mand?”, er fortællingen skudt i gang.

Klokkeren fra Notre Dame har ganske få skønhedsfejl. Alt ved denne opførelse er storslået, rørende og sublimt fremført. Med denne forestilling formår Fredericia Teater på fornemste vis at inkorporere de digitale skærme, så man på én og samme tid ikke bemærker de digitale løsninger, men heller ikke kan tage øjnene fra de fantastiske effekter, de tilfører scenografien. Gigantiske bjælker hæves og sænkes ubemærket, mens vi suser gennem de parisiske gader og op i Notre Dames enorme tårne. Alt imens det runger og rusker i stolerækkerne. Fredericia Teater slår for alvor fast, at de tør gå forrest i scenekunstens digitale udvikling og gør det klart, at dette er et teater af internationalt format.

Det er svært ikke at blive draget af de dygtige performere på scenen: svenske Vanessa Rodriguez, som den smukkeste sigøjner Esmeralda, og den velsyngende Christian Lund som den tapre – og i denne opsætning noget mere interessante – løjtnant Phoebus. Mads M. Nielsens frygtindgydende bud på ærkediakonen, Claude Frollo, er skræmmende eminent; flere gange risler det ned af ryggen, når han skuer ud over publikum og med sin dybe røst synger om sit voldsomme begær efter Esmeralda. Lars Mølsted skal absolut også prises for sit rørende portræt af den pukkelryggede Quasimodo. Han formår at vise så enormt mange sider af karakteren og giver et langt mere realistisk billede af den indespærrede krøbling. Mølsted beviser her, at han ikke blot er en sanger med et helt vanvittigt register, men også er en skuespiller i absolut særklasse.

Vi vil dog også fremhæve musicalstuderende Diluckshan Jeyaratnam, der portrætterer sigøjnerkongen, Clopin. Vi er ikke i tvivl om, at vi her har oplevet et af Danmarks helt store talenter. Hver gang han træder ind på scenen, får vi lyst til at rejse os, gå op på scenen og blive en del af hans sigøjnertrup. Han har en imponerende og dragende sangstemme, som efterlader vores kæber et sted nede på teatergulvet. I det hele taget fortjener det enorme ensemble faktisk bare kæmpe applaus. Man er efter denne oplevelse næppe i tvivl om, at Det Danske Musicalakademi i Fredericia virkelig formår at spytte absurd dygtige performere ud.

Der er ingen tvivl om, at forestillingen er aldeles fremragende, men især sidste halvdel af anden akt tager os med storm. Det er altså her, forestillingen virkelig trækker det sidste hjem. Her får alle karakterer pålagt ekstra dybde, fortællingen afviger for alvor fra Disneys eventyrlige univers og Hugos tragiske univers indtræffer. På publikumsrækkerne snøfter de fleste af os enigt. Fortællingen kulminerer i et fabelagtigt afslutningsnummer, der er overvældende rørende og det er bestemt intet under, at hele salen krediterer med omgående stående applaus i det sekund, scenen bliver mørklagt. Klokkeren fra Notre Dame er uden tvivl Fredericia Teaters største, smukkeste og mest veludførte musical til dato.

Du skal se den hvis…
… du skal se den lige meget, hvilket humør du er i. Hvis du tidligere har set Fredericias smukke opsætninger, er denne også et must. Musicalen er for både elskere af Disney-klassikeren og Hugo-klassikeren og alle andre.

Du kan få billetter til 220 kr., hvis du er heldig, og der er flere tilbage – billetterne bliver nemlig revet væk. Forestillingen rykker dog iøvrigt til København i sommeren 2017, så der er stadig håb forude!