Anmeldelse: Alle De Gode Ting

Spillested: Teater Play
Spilleperiode: 4. – 23. oktober 2016
Anmeldt af: Astrid Lindgreen Hjermind

★★★★★

Alle De Gode Ting er en utrolig sjov og hjertevarm fortælling om en ung dreng, der vokser op med svær depression tæt inde på livet. I et forsøg på at få sin suicidale og depressive mor til at genfinde livsglæden, beslutter han sig for at lave en liste over alle de små og store ting i verden, som gør livet værd at leve. Eks. “At grine så meget, at man skyder mælk ud af næsten.” eller “Thomas Windings stemme”. Listen tager hurtigt form, og den ender med at følge ham gennem teenageårene, som universitetsstuderende og hele vejen ind i voksenlivet.
Kasper Le Fevre (kendt fra impro comedy-gruppen Specialklassen) er forestillingens hovedperson og eneste skuespiller. På en lille scene omringet af publikum fortæller og rekonstruerer han scener fra en barndom, ungdom og et voksenliv, der er præget af en selvmordstruet forælder, og alt dét man ikke siger højt.

Det gode og knap så gode
Depression lyder måske ikke som det mest lattervækkende emne, men det er det overraskende nok! Alle i publikum bliver i løbet af forestillingen involveret i handlingen. Nogle låner deres kuglepen eller bog ud, andre bliver sat til at spille far eller dyrlæge, og alle læser vi hver især et lille punkt på den kilometerlange liste højt. Vi griner med hinanden og af alle de sjove punkter, som med tiden er blevet tilføjet listen. Le Fevre formår at skabe et trygt rum, hvor det ikke er så farligt at blive inddraget i fortællingen. I stedet bliver vi involveret på en måde, så vi føler med og forstår vores hovedperson.

Forestillingen sætter fokus på depression og selvmord som en social smitte og diskuterer de pårørendes reaktion og mediernes ansvar. Troen på, at man kan “kurere” depression gennem en liste, er hjerteskærende naiv. Men i sin afmagt over for moderens tilstand, bliver listen hans holdepunkt. Heri ligger alvoren midt i al humoren, hvilket giver forestillingen dybde og tyngde.

Alle De Gode Ting er på én gang livsbekræftende og hjerteskærende. Mest af alt er den ‘feel-good’ – varm og lattermild. Måske bliver det endda en anelse for forudsigeligt. Det er på mange måder en klassisk historie om vores helt, der i forsøget på at hjælpe en anden ender med at hjælpe sig selv. Men inddragelsen af publikum og temaets alvor og aktualitet i en ellers klassisk fortælling, giver det hele et lækkert twist.

Det er ikke højtragende og har ikke store planer, men er bare virkelig fint. Jeg gik derfra eftertænksom og varm om hjertet. Mere kan man sgu ikke forlange af en tirsdag aften på Amager.

… du har brug for på én gang at blive rørt, få et godt grin og noget at tygge på.

Unge under 25 år kan se denne fine forestilling for 75,-. Hvis du er over 25 år og studerende, hedder det 95,-. Og hvis I er en gruppe unge på min. 5 personer, kan I få billetter helt ned til 40,- pr. stk.